1. Halangan Dalam Kerjasama Politik
Kerjasama politik sering dikaitkan dengan hubungan diplomasi
antara negara-negara di serantau ASEAN. Menurut Constantinou istilah
“diplomasi” berasal dari perkataan Yunani iaitu “diploun” yang membawa maksud ‘melipat’ (Azizuddin, 2004). Fungsi-fungsi asas diplomasi adalah perwakilan sesebuah
negara, komunikasi, melaporkan dan perundingan. Namun fokus diplomasi ketika
itu bukan sahaja tertumpu pada isu-isu antara kerajaan tetapi pada perdagangan
(Cohen. R. 1999). Halangan dalam kerjasama politik berlaku akibat daripada
kelemahan hubungan diplomasi antara negara-negara ASEAN iaitu hubungan
diplomasi yang tidak berlaku secara aman sebaliknya mempunyai unsur kekerasan
sehingga menyebabkan berlaku konfilk atau halangan antara negara-negara ASEAN
untuk membentuk kesepakatan (K.J. Holsti, 1983). Hubungan diplomasi yang
mempunyai unsur kekerasan bermaksud negara-negara serantau menggunakan senjata
sebagai alat penaklukan politik seperti kekuatan ketenteraan. Sesuatu konflik
yang berlaku adalah berpunca daripada dua pihak yang ingin mencapai sesuatu
tujuan dan dijadikan isu untuk dibangkitkan demi kepentingan negara tersendiri.
Sesuatu konflik yang berlaku juga berpunca daripada hilangnya kepercayaan
antara jalinan dua buah negara tersebut.
Menurut K.J. Holsti, terdapat enam jenis sumber yang menyebabkan berlakunya konflik
dalam kerjasama politik antara negara-negara serantau. Pertama ialah konflik
wilayah terbatas, dimana berlaku ketidak fahaman antara negara-negara serantau
terhadap pemilikan sesuatu bahagian wilayah khusus atau pada hak-hak mutlak
yang diperolehi oleh sesebuah negara. Hal ini mewujudkan unsur kekerasan dalam
diplomasi antara negara untuk memperolehi sesuatu wilayah. Contohnya, halangan
yang wujud dalam kerjasama ASEAN seperti isu pencerobohan Tentera Sulu yang
menginginkan wilayah Lahad Datu, Sabah, Malaysia untuk dijadikan kesatuan
wilayah Filipina. Isu ini menggugat kedudukan ASEAN sebagai kesatuan yang aman.
Hal ini berlaku kerana wujud ketidak fahaman antara pihak yang berkonflik
terhadap sejarah hak-hak mutlak bagi sesebuah negara iaitu hak negeri Sabah
sebagai wilayah mutlak bagi negara Malaysia. Seterusnya, sumber konflik yang
kedua ialah konflik yang melibatkan unsur pemerintahan antara negara-negara
serantau. Konflik ini menekankan aspek ideologi yang menjadi tonggak
pemerintahan sesebuah negara. Contohnya ideologi yang perjuangkan oleh
Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) di Malaysia dengan Parti Tindakan
Rakyat (PAP) di Singapura yang membangkitkan isu bahasa Melayu dan isu
perbezaan ideologi dalam sektor ekonomi dimana Malaysia mengamalkan ekonomi
bersifat liberal (Mahathir Mohamad, 1995). Sumber konflik yang ketiga ialah
konflik kehormatan nasional, dimana pemerintah sesebuah negara mengancam atau
bertindak untuk menyelesaikan konflik kecil atau salah faham yang wujud antara
negara-negara yang terlibat. Sesuatu tragedi yang berlaku diluar dugaan
sesebuah negara, maka negara tersebut akan menggunakan kaedah pendamaian
nasional bagi menjaga hubungan baik antara negara-negara serantau ASEAN.
Contohnya, semasa pemerintahan Tun Dr. Mahathir Mohamad di Malaysia, beliau
cuba menjalinkan hubungan bersifat “lembut” dengan Singapura kerana Malaysia
dan Singapura menghadapi pelbagai konflik seperti Singapura keluar dari Malaysia
pada tahun 1963, hubungan UMNO di Malaysia dan PAP di Singapura, isu Bahasa
Melayu, tuntutan bertindih ke atas Pulau Batu Putih, dasar ekonomi Malaysia
bersifat liberal, persamaan nilai di antara Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan Lee
Kuan Yew dan isu pertahanan Singapura yang lebih kukuh dari Malaysia (Mahathir
Mohamad, 1995). Konflik-konflik yang berlaku antara Singapura dan Malaysia ini
dikenali sebagai konflik kehormatan nasional dimana pemimpin kedua-dua negara
cuba mengatasi masalah ini dengan menjalinkan hubungan diplomasi secara
terbuka. Tambah K.J. Holsti lagi, sumber
konflik yang keempat ialah imperialisme regional, dimana sesebuah negara
berusaha menghancurkan kemerdekaan negara lain. Imperialisme yang ditekankan
oleh Holsti iaitu penaklukan negara ke atas negara lain yang bertujuan untuk
menguasai ekonomi atau sesebuah negara ingin bangsanya lebih bertamadun dari
sebuah bangsa lain. Sebelum ASEAN ditubuhkan, negara serantau agak bergelora
dengan pelbagai konflik antaranya konfrontasi antara Indonesia dan Malaysia
serta Perang Vietnam pada tahun 1960. Rentetan itu telah mewujudkan AFTA untuk
mengukuhkan ekonomi negara anggota ASEAN.
Sumber konflik yang kelima ialah konflik pembebasan atau perang revolusioner yang dilakukan oleh sebuah
negara untuk ‘membebaskan’ rakyat negara lain atas alasan etnik atau ideologi. Contohnya isu perlarian
Rohingya di kawasan lautan Malaysia, Thailand dan Indonesia. Konflik yang wujud
ialah pemimpin Malaysia, Indonesia dan Thailand menggesa ASEAN mengadakan
rundingan dengan kerajaan Myanmar supaya menerima perlarian Rohingya sebagai
rakyatnya demi kepentingan kemanusiaan. Sumber konflik yang terakhir ialah
konflik yang timbul daripada tujuan sesebuah pemerintahan untuk mempersatukan
sebuah negara yang terpecah. Contoh yang paling menonjol ialah menyatukan
perpecahan yang berlaku di Negara Vietnam.
2. Halangan Dalam Kerjasama Ekonomi
Negara
ASEAN sebenarnya berjaya menggalakkan kestabilan dalam kerjasama politik,
ekonomi dan keselamatan antara negara-negara serantau. Namun terdapat beberapa
halangan dalam kerjasama ekonomi antara negara anggota ASEAN yang berpunca
daripada kemelesetan ekonomi dunia. Catatan kerjasama ekonomi ASEAN dalam
industri atau pelaburan dan pengliberalan perdagangan masih tidak stabil.
Persaingan ekonomi antara negara-negara ASEAN menerusi empat tahap iaitu
Kawasan Perdagangan Bebas (Free Trade
Area), Kesatuan Kastam (Custom Union),
Pasaran Bersama (Common Market) dan
Kesatuan Ekonomi ( Economic Union). Kemelesetan
ekonomi negara anggoota ASEAN dapat dilihat daripada catatan Laporan Ekonomi
2014/2015 mengenai perubahan kadar inflasi bagi negara ASEAN iaitu pada tahun
2013 ASEAN merekodkan inflasi sebanyak 2.1 peratus bagi negara Malaysia
sehingga 6.6 peratus, inflasi paling tinggi antara negara anggota ASEAN iaitu
bagi Negara Vietnam. Manakala pada tahun 2014 mencatat kadar inflasi terendah
bagi negara Singapura iaitu sebanyak 1.4 peratus dan Indonesia mencatat inflasi
tertinggi iaitu sebanyak 6.0 peratus. Kadar Inflasi terjadi akibat daripada
pelbagai faktor seperti saingan eksport, kejatuhan nilai mata wang dan kuasa
beli pasaran yang tidak stabil (Azizuddin, 2004).
Contohnya, ASEAN mempunyai cabaran dalam persaingan eksport ke region ekonomi
dunia iaitu Kesatuan Eropah (EU) dan negara perjanjian Perdagangan Bebas
Amerika Utara (NAFTA). Buktinya, jumlah keseluruhan peratuasn eksport ASEAN ke
NAFTA berbanding dunia adalah sebanyak 20 peratus dan jumlah ekport ASEAN ke EU
berbanding dunia sebanyak 14 peratus. Secara keseluruhannya menunjukkan jumlah
eksport ASEAN ke NAFTA dan EU adalah sebanyak 34 peratus berbanding dunia. Arah aliran eksport negara ASEAN yang
tidak seimbang ini menyebabkan kuasa beli pasaran tidak stabil dan penurunan
nilai mata wang sehingga berlakunya masalah inflasi. Penurunan nilai mata wang
adalah kerana negara anggota ASEAN terlalu bergantung kepada dollar Amerika dan
negara ASEAN perlu melakukan penstabilan nilai mata wang bagi mengelak berlaku
inflasi (Daim, 1998). Permintaan yang tinggi terhadap barangan import
juga menyebabkan negara ASEAN perlu bersaing dalam kuasa beli pasaran dunia dan
hal ini akan menyebabkan sesebuah negara ASEAN akan berlaku inflasi. Oleh itu,
untuk mengelak ekonomi ASEAN tergugat maka negara anggota ASEAN perlu
meningkatkan aktiviti eksport dan mengurangkan import.
3. Halangan Dalam Kerjasama Bidang Keselamatan dan Keganasan
Menurut Ruhana Harun (2009) keselamatan negara merujuk kepada
tujuan dan cara bagaimana sesebuah negara mempertahankan dirinya daripada
ancaman dan kemampuannya mengekalkan nilai teras negara tersebut. Keselamatan
boleh dibahagikan kepada keselamatan tradisional dan bukan tradisional kini
merupakan satu komponen penting dalam politik antarabangsa. Secara ringkasnya,
keselamatan negara bersifat lebih komprehensif merangkumi isu politik, ekonomi,
sosial dan ketenteraan. Majoriti negara ASEAN menghadapi masalah keselamatan
tradisional secara serius seperti ancaman nuclear, peperangan dan lain-lain.
Jika masalah keselamatan negara dan keganasan tidak dibendung akan menyebabkan
berlaku ketidakstabilan politik, kemunduran ekonomi dan sosial negara-negara
terlibat. Bekas Presiden Filipina, Ferdinand Marcos pernah menyatakan bahawa
insurgensi dan bukannya serangan luar yang merupakan masalah utama bagi negara
anggota ASEAN. Contohnya, Negara Thailand, Filipina dan
Myanmar mengahadapi insurgensi yang datang dari beberapa kumpulan tertentu. Di
Filipina, insurgensi komunis dianggap cabaran terbesar terhadap keselamatan
negara tersebut walaupun negara tersebut mengalami masalam kemiskinan,
keganasan dan ketidakstabilan politik. Begitu juga Thailand yang menghadapi
serangan gerakan pemisah di selatan Thailand. Myanmar pula menghadapi
pemberontakan puak Karen di kawasan pendalaman yang bersempadan dengan China.
Indonesia juga menghadapi ancaman gerakan pemisah dari Aceh dan Timor Timor.
Isu keselamatan negara ini tidak hanya berkait dengan isu ketenteraan dan pengganas
tetapi ia juga merangkumi isu keselamatan negara daripada keluar dan masuk
manusia di seluruh kawasan dalam, luar dan kawasan persisiran negara. Kemasukan
warganegara asing ke negara anggota ASEAN akan menyebabkan berlaku masalah yang
tidak diduga seperti pelanunan, pendatang haram, penyeludupan senjata, dadah
dan barangan, perdagangan manusia dan lain-lain jenayah.
Selain itu, jika isu keselamatan ini tidak menekankan aspek
ketenteraan dan keganasan maka isu kebanjiran pendatang tanpa izin (PATI) juga
dianggap sebagai satu ancaman iaitu ancaman dari segi penduduk dan kependudukan
tetap satu bangsa di sesebuah negara. Hal ini berlaku kerana faktor inflasi di
sesebuah negara dan faktor tarikan geografi sesebuah negara yang menyebabkan
masalah PATI ini berlaku. Oleh itu, negara anggota ASEAN hendaklah menjalinkan
kerjasama politik yang baik untuk mengatasi masalah isu keselamatan negara dan
keganasan. Misalnya negara Malaysia menjalinkan hubungan diplomatik dengan
Indonesia untuk menyelesaikan masalah kebanjiran PATI di Malaysia (Ruhana, 2009).
4. Halangan dalam kerjasama Sosial dan Kebudayaan
Negara serantau ASEAN mempunya
gabungan negara Asia Tenggara yang luas yang mempunyai pelbagai latar belakang
bangsa, budaya dan pesekitaran. Aspek sosial dan kebudayaan dalam kerjasama
negara serantau ASEAN tidaklah mewujudkan kekangan yang menjejaskan kestabilan
sesebuah negara (Aslam, 2005). Negara ASEAN saling menggunakan konsep
akomodasi iaitu saling menerima budaya masing-masing dan menjalinkan hubungan
yang baik antara negara anggota. Sejarah kebudayaan Asia Tenggara saling
berkaitan akibat daripada faktor penjajahan dan perdagangan. Hal ini
menyebabkan ada sesetengah kebudayaan bangsa sebuah negara akan hampir sama.
Setiap bangsa akan mempunyai semangat patriotism terhadap kebudayaan asal
mereka, namun sesetengah pihak yang buta sejarah akan mempertikaikan kebudayaan
bangsa lain sama seperti kebudayaan bangsa mereka. Hal inilah menimbulkan
konflik antara negara anggota ASEAN, dimana mereka mempertahankan sesuatu
kebudayaan asal itu milik bangsa mana. Contohnya, isu kebudayaan makanan iaitu
asal usul ‘popia´ yang juga menjadi makanan kebudayaan Indonesia dan juga
makanan kebudayaan Malaysia. Contoh lain, seperti Indonesia mempersoalkan
kebudayaan tarian ‘kuda kepang’ yang menjadi tarian kebudayaan bagi negeri
Johor di Malaysia. Namun masalah sosial dan kebudayaan ini masih boleh
dipertimbangkan dan membuat rundingan perdamaian yang harmoni antara negara
anggota ASEAN.
5. Globalisasi
` Negara ASEAN juga mempunyai halangan dalam mencapai tahap
globalisasi yang sama seperti negara-negara maju Globalisasi adalah proses
multidimensi yang menjadikan dunia lebih saling bergantung antara satu sama
lain serta mencorak hubungan antara negara kaya dan miskin. Globalisasi
didefinisikan sebagai ‘proses yang menyebabkan sesebuah bangsa menjadi semakin
saling berhubung dalam aspek ekonomi, politik dan kebudayaan yang memungkinkan
batasan geografi akibat pesatnya kemajuan teknologi, khususnya teknologi
maklumat, pengangkutan dan komunikasi’ (Asim,1998).Globalisasi menjadikan
seluruh sumber maklumat di dunia berada di hujung jari iaitu dengan perkenalan
penggunaan media internet memudahkan komunikasi antara negara-negara di dunia
sehingga mewujudkan sistem perniagaan import dan eksport menerusi jaringan
internet iaitu menerusi sistem perniagaan on-line.
Hal ini mewujudkan laman web yang memudahkan untuk mengakses maklumat. Saingan
globalisasi menyebabkan negara anggota ASEAN menghadapi beberapa masalah
seperti mempunyai teknologi dan kepakaran yang rendah serta kekurangan
infrastruktur jaringan internet dan lain-lain. Globalisasi dalam bahasa juga
menjadikan negara-negara ASEAN sukar mencapai kemajuan kerana seluruh dunia
menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa antarabangsa (Teo K. S, 1998).
Hal ini menunjukkan negara anggota ASEAN masih bergantung kepada potensi negara
barat. Bahasa sangat mempengaruhi hubungan antara negara dan melalui bahasa
sesebuah negara dapat menjalankan aktiviti perdagangan, dapat menukar teknologi
dan kepakaran, dapat menjalinkan hubungan diplomasi untuk tujuan politik, sosial
dan kebudayaan yang bertujuan untuk membangunkan negara. Negara ASEAN masih
dikategorikan negara membangun yang masih meperbaiki kelemahan dalam pelbagai
aspek terutama dalam mengejar perkembangan globalisasi dunia.
No comments:
Post a Comment