Majlis
Raja-Raja dan Yang di-Pertuan Agong.
Menurut Malike Ibrahim (2012), Majlis Raja-Raja
mempunyai hubungan secara langsung dengan Yang di-Pertuan Agong dan institusi
beraja di negara ini. Di samping urusan pelantikan dan pemecatan Yang
di-Pertuan Agong, Majlis Raja-Raja berkuasa untuk mengenakan kawalan terhadap
baginda sebelum baginda meninggalkan persekutuan dalam tempoh melebihi lima
belas hari kecuali untuk tujuan lawatan rasmi. Majlis Raja-Raja boleh mengawal
pergerakan baginda iaitu baginda perlu meminta izin majlis sebelum meninggalkan
negara. Perkara ini boleh dikatakan sebagai satu sebab kepada Raja-Raja untuk
enggan menerima jawatan Yang di-Pertuan Agong pada tahun-tahun awal selepas
merdeka.
Undang-undang
yang berkaitan dengan fungsi Yang di-Pertuan Agong iaitu Ordinan Yang
di-Pertuan Agong (Menjalankan Tugas-Tugas) 1957 telah diluluskan oleh Parlimen
setelah mendapat perkenan daripada Majlis Raja-Raja. Berkaitan dengan pemecatan
Yang di-Pertuan Agong, perlembagaan menetapkan bahawa pemecatan boleh dilakukan
jika mendapat sokongan sekurang-kurangnya lima daripada sembilan orang anggota
Majlis Raja-Raja. Majlis Raja-Raja boleh memecat Yang di-Pertuan Agong pada
bila-bila masa dan atas apa jua alasan yang munasabah. Walau bagaimanapun,
tidak dinyatakan mengenai prosedur, jenis kesalahan yang membawa kepada
pemecatan itu dan siapa yang boleh membuat aduan tentangnya. Sekiranya Yang
di-Pertuan Agong dituduhkan atas sesuatu kesalahan dalam Mahkamah Khas
(Raja-Raja), baginda hendaklah berhenti daripada menjalankan tugas-tugasnya.
Majlis Raja-Raja dan Institusi Diraja
Peranan yang
terpenting Majlis Raja-Raja adalah sebagai pihak yang berkuasa dalam
mempertahankan segala keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran
Raja-Raja daripada dikurangi oleh Parlimen. Kuasa ini telah terkandung di dalam
Perlembagaan Persekutuan sejak tahun 1957 lagi yang menetapkan bahawa mesyuarat
Majlis Raja-Raja boleh diadakan untuk membincangkan tentang keistimewaan, kedudukan,
kemuliaan dan kebesaran Raja-Raja. Hal ini kerana kita sudah sedia maklum
bahawa sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi Raja merupakan lambang
kedaulatan negara kita dan kedaulatan ini dipertahankan oleh Majlis Raja-Raja.
Selain itu, menurut Hasnah Hussin (2007), Majlis Raja-Raja mempunyai satu badan
khas ygn bertindak untuk memelihara hak istimewa orang Melayu. Hal ini
bermakna, jika berlaku apa-apa perubahan tentang kedudukan orang Melayu maka
perkara tersebut perlu dibincangkan terlebih dahulu di majlis ini.
Mengikut
pandangan Malike Ibrahim (2012), raja-raja yang menjadi ahli Majlis Raja-Raja
boleh dalam keadaan tertentu mengambil alih kuasa pengampunan di peringkat
negeri. Majlis juga diberi kuasa untuk melantik pengerusi badan pengampunan
apabila ia melibatkan putera atau puteri Yang di-Pertuan Agong itu sendiri. Hal
ini penting bagi menjamin keadilan dan merelevankan institusi tersebut. Di
samping itu, majlis juga memberikan kuasa untuk menamakan hakim dalam mahkamh
khas yang diberi kuasa untuk membicarakan Raja-Raja. Kuasa-kuasa ini telah
dimasukkan dalam Perlembagaan Persekutuan pada tahun 1993. Perkara ini
bertujuan untuk menjadikan Majlis Raja-Raja bertindak sebagai pengawas
raja-raja bagi mengawal gejala negatif agar institusi berraja tidak dilihat
tidak relevan dan membebankan.
Majlis
Raja-Raja boleh mengambil alih kuasa agama daripada Raja-Raja Melayu dalam
keadaan tertentu. Majlis penting dalam penyelarasan hal agama Islam di seluruh
Malaysia kerana undang-undang Islam digubal oleh Dewan Undangan negeri dan
dikuatkuasakan oleh kerajaan negeri. Maka, akan timbullah ketidakseragaman jika
penyelarasan tidak dilakukan. Sebagai contoh, Perlembagaan menyebut bahawa
sekiranya Majlis Raja-Raja memutuskan bahawa sesuatu perbuatan atau perayaan
Islam itu disambut diseluruh negara maka Raja-Raja hendaklah memberikan kuasa
kepada Yang di-Pertuan Agong untuk mewakili mereka agar tidak berlaku
kekeliruan dalam soal agama.
No comments:
Post a Comment