Norazlan Hadi Yaacob
Persaingan UMNO dan PAS sebagai
sebuah parti Melayu-Islam telah bermula seawal penubuhannya lagi. Era
pentadbiran Dr Mahathir Mohamad,di perkenalkan dasar penerapan nilai Islam dan penubuhan beberapa institusi keislaman.
Kemasukan Anwar Ibrahim ke
dalam UMNO juga telah memperkukuhkan lagi kegiatan keislaman kerajaan. Mulai tahun 1982, PAS memperkenalkan
konsep kepimpinan ulama dan dasar Membangun Bersama Islam di Kelantan. Ini
telah memberi dimensi baru tentang perkembangan Islam di Malaysia. Pada tahun
1998, Anwar Ibrahim yang merupakan penggerak utama islamisasi dalam kerajaan
telah dipecat. Ini menimbulkan kemarahan masyarakat Islam. Pada PRU ke 11
(1999), PAS mendapat kemenangan besar kerana mendapat simpati dari masyarakat
Islam. Ini menyebabkan Dr Mahathir Mohamad terpaksa mengistiharkan Malaysia
sebagai sebuah negara Islam serta mempopulerkan slogan perpaduan
ummah untuk menarik kembali undi umat Islam. Di era pentadbiran Abdullah
Ahmad Badawi,beliau memperkenalkan Islam
Hadhari sebagai model pemerentahannya. Ini menyebabkan masyarakat Islam
kembali menyokong kerajaan (UMNO) pada PRU ke 11 walaupun pada masa yang sama
PAS juga memperkenalkan dokumen negara
Islam. Selepas PRU ke 11 (2004), PAS berkerjasama dengan penyokong Anwar
Ibrahim (PKR) dan memperkukuhkan program-program keislamannya serta meluaskan
pengaruhnya pada kelompok bukan Islam dengan memperkenalkan konsep PAS For All. Ini menyebabkan mereka mencapai
kemenangan besar pada PRU ke 12 (2008).BN
yang kalah teruk terpaksa memperkenalkan
beberapa program serta isu keagamaan untuk menarik pengundi Islam. Di bawah
kepimpinan Mohd Najib Tun Razak sekarang, isu kedaulatan dan hak masyarakat
Islam telah berkembang dengan begitu hebat. Ini menunjukkan penonjolan program
keagamaan masih merupakan faktor penting dalam persaingan antara PAS dan UMNO
dalam merebut undi umat Islam. Kajian ini akan memperincikan program-program keislaman
UMNO dan PAS dalam menarik simpati umat Islam di Malaysia.
Pengenalan
Penubuhan parti politik sebagai institusi politik
adalah fenomena baru di kalangan negara Muslim. Perkembangan ini seiring dengan
gagasan negara bangsa yang berkembang di Amerika Serikat pada tahun 1850, ia diwujudkan
dalam bentuk sistem parti politik dalam pengertian demokrasi moden yang diertikan
sebagai sistem pemerentahan yang berasaskan pada suatu keyakinan dan praktik
bahawa pemilihan mesti dilakukan oleh
warga negara secara bebas. Bagi negara muslim, gagasan ini diperkenalkan oleh
kolonial yang menggunakan sistem parti politik. Di Malaysia, persaingan antara
UMNO dan PAS yang merupakan parti yang dianggotai oleh masyarakat Melayu yang
beragama Islam adalah berkaitan pemahaman hubungan antara agama dan negara.
Menurut UMNO, Malaysia adalah sebahagian daripada negara Islam yang menjalankan
pemerentahan Islam sesuai dengan tuntutan masyarakat Malaysia,[1]
manakala menurut PAS, Malaysia masih merupakan negara yang tidak Islami kerana
dalam perlembagaanya tidak mencantumkan untuk mendaulatkan syariah Islam.[2]
Pertembungan fahaman inilah yang mencetuskan persaingan sengit antara PAS dan
UMNO dalam merebut undi pengundi Islam.
Persaingan
Ideologi UMNO dan PAS di Era 1980-an
Di tahun1980-an, gerakan Islam menjadi alat politik yang penting di
Malaysia.[3]
Kekuatan pengaruh PAS dan gerakan Islam seperti ABIM dalam mendominasi politik
Islam di Malaysia sesungguhnya telah menggerunkan UMNO. Gabungan keduanya sudah
tentu boleh memberikan kesan kepada politik negara kerana kedua-dua pertubuhan
ini mempunyai cita-cita yang sama iaitu untuk menubuhkan sebuah negara Islam.[4] Di awal tahun 1980-an, UMNO dan PAS telah menjadi semakin islamik. Oleh
itu kerajaan Malaysia yang di wakili UMNO telah memperkenalkan dasar baru berkaitan Islam. Dalam Rancangan
Malaysia ke- 4 telah diumumkan bahawa Islam akan memainkan peranan besar dalam
pembangunan negara.[5]
UMNO mengambil
pendekatan akomodasi dalam mempraktikan dasar Islam bagi menghadapi tantangan dan
saingan dari gerakan Islam dan PAS sebagai partai oposisi. Oleh itu UMNO menjadi
lebih Islamik apabila berhadapan dengan tantangan ini. Antara caranya ialah dengan
mengambil pemimpin gerakan Islam ternama yang mempunyai kewibawaan Islam.[6] Dr. Mahathir Mohammad yang menjadi Perdana Menteri ketika itu telah
membawa seorang pemimpin berkarisma iaitu Anwar Ibrahim yang juga mantan
Presiden ABIM ke dalam UMNO pada tahun 1982. Kemasukan beliau ke dalam UMNO telah berjaya
memberi imej yang baik tentang perlaksanaan Islam oleh kerajaan dan menimbulkan
perpecahan yang teruk di dalam gerakan Islam ketika itu. Ini memandangkan ABIM
bersama-sama PAS dalam mengkritik pemerentah di era 1970-an.[7]
Dalam suasana
sebeginilah Dr. Mahathir Mohammad telah membubarkan Parlimen untuk diadakan
pilihan raya pada 22 April 1982 setelah sembilan bulan selepas menjadi Perdana
Menteri.[8] Sudah tentu persaingan antara UMNO
dan PAS adalah untuk menunjukkan siapa yang lebih Islamik. UMNO menekankan
kepada kejayaan kerajaan dalam membangunkan negara daripada sudut fizikal dan
kerjasama yang baik dengan bukan Islam yang dianggap sebagai selari dengan
ajaran Islam. Kredibiliti Islam UMNO dipaparkan melalui isu dalam dan luar
negeri. Dalam konteks dalam negeri, rancangan untuk menubuhkan Universiti Islam
Antarabangsa telah dibentangkan.[9] Begitu juga dengan usaha untuk
menubuhkan Bank Islam adalah diperingkat perbincangan[10] dan juga menilai semula usaha untuk
meminda Akta Pertubuhan.[11] Sementara lawatan ke negara Islam telah dipromosikan dan kesediaan Malaysia
menjadi orang tengah kepada konflik Iraq dan Iran telah meletakkan Malaysia di
dalam peta dunia Islam.[12]
Dalam waktu yang sama
kepimpinan PAS telah berubah kepada pemimpin
muda yang berlatarbelakang agama seperti Fadhil Nor, Hadi Awang dan
Nakhaei Ahmad yang berasal dari pimpinan ABIM. Kepimpinan PAS baru yang bermula
pada 1982 telah mempopulerkan konsep kepimpinan
ulama dan memperjelaskan tujuan PAS tanpa berselindung untuk mendirikan
sebuah negara Islam yang berlandaskan hukum syariah.[13]
Pada waktu ini, perubahan watak pimpinan dan anggota PAS jelas kelihatan samada
dalam perilaku seharian dan aksi politik mereka.[14]
Aksi politik PAS ini merupakan fenomena biasa bagi gerakan Islam politik di
dunia ini yang pada umumnya memberi penekanan kepada dua perkara penting iaitu pembentukan
sebuah negara Islam yang merangkumi perlaksanaan undang-undang syariah dan undang-undang
jenayah hudud. Kedua-dua unsur ini dilihat sebagai raison d’etre gerakan Islam politik.[15]
Menyedari kepimpinan ulama
merupakan strategi yang penting dalam mengembalikan keyakinan rakyat kepada PAS
yang tewas teruk pada PRU 1978, maka kepimpinan PAS berusaha menggantikan
kepimpinan nasionalisme Islam pimpinan PAS lama di bawah Asri Muda dengan
tokoh-tokoh yang berpendidikan agama. Kemasukan tokoh ABIM ke dalam PAS telah
mencorakkan bentuk baru PAS di era ini dan meningkatkan imej PAS sebagai partai
agama. [16]
Melalui kepimpinan yang
berasaskan ulama, mereka gigih menyebarkan pemahaman Islam yang syumul melalui
kegiatan ceramah, penulisan dan syarahan politik. Pada era ini banyak buku-buku
berkaitan pemerentahan Islam telah diterbitkan dan ini memberi arus kesedaran
yang kuat kepada masyarakat Islam di Malaysia.[17]
Selain karya pimpinan PAS, karya tokoh-tokoh gerakan Islam luar negara tentang
negara Islam telah diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu oleh pelbagai pihak
yang akhirnya menjadi rujukan kepada PAS.[18]
Dalam era ini juga, PAS berjaya meyebarkan pengaruhnya di kalangan warga
kampus. Hampir semua gerakan mahasiswa di kampus pada tahun 1980-an dikuasai
oleh PAS.[19] Ini
juga memberi tekanan yang hebat kepada pemerentah.
Kerancakkan strategi PAS ini
dalam menggeraklan kefahaman masyarakat tentang negara Islam didekad 1980-an
telah merangsang susasana radikal di kalangan ahli-ahli PAS. Dua ciri radikal
yang dapat dikesan ialah kemahuan mereka menukar pemerentahan sekular kepada
pemerentahan Islam dan menukar corak pemerentahan zalim kepada keadilan Islam.[20]
Inilah yang mengakibatkan timbulnya isu kafir mengkafir yang membawa kepada
peristiwa debat agung UMNO PAS dan peristiwa Memali.
Golongan sekuler dan
nasionalis menggunakan dua isu itu bagi dijadikan hujah untuk menimbulkan
keresahan dan ketakutan terhadap penglibatan Islam dalam politik demokrasi.
Hujah-hujah seperti gerakan Islam hanya menggunakan demokrasi untuk mendapatkan
kuasa dan kemudiannya memusnahkan sistem itu atau sekurang-kurangnya
melaksanakan dasar dan tindakan yang tidak demokratik di kumandangkan oleh
sesetengah pimpinan UMNO yang tidak islamik. Di samping wujudnya tuduh menuduh
yang mengatakan PAS mengkafirkan UMNO dan PAS mendakwa UMNO menuduh PAS
mengkafirkan UMNO serta mendakwa PAS sebagai penjenayah akidah[21],
wujud pula cabar mencabar supaya di adakan debat UMNO-PAS.[22]
Debat agung ini dijadualkan pada 11 November 1984 dengan tajuk “ PAS mendakwa Ahli UMNO Kafir, dan barang
siapa yang menentangnya, jika mati adalah mati syahid”, [23]
walaubagaimanapun perdebatan ini dibatalkan atas nama Yang Di Pertuan Agung.
Pada era ini juga, tuduh
menuduh antara pihak PAS dan kerajaan telah membawa kepada penangkapan kepada
beberapa pimpinan PAS oleh pihak kerajaan.[24]
Kemuncak daripada persaingan ini ialah cubaan menangkap seorang ahli PAS iaitu
Ibrahim Libya yang mengajar agama di Baling, Kedah. Pada 19 November 1985,
pihak Polis telah mengadakan operasi secara
kekerasan sehingga menyebabkan 14 ahli PAS terbunuh, 110 orang dipenjarakan dan
36 orang ditahan dibawah ISA.[25] Ibrahim Libya dituduh sebagai
pembawa ajaran sesat dan penjenayah negara.[26] Bagi pihak PAS, beliau dianggap sebagai mati
syahid kerana mempertahan umat Islam. Sebagai tindak balas terhadap tuduhan
kerajaan, pihak PAS telah menerbitkan beberapa buah buku mempertahankan
tindakan Ibrahim Libya.[27] Peristiwa Memali ini telah mempertajamkan lagi permusuhan antara PAS dan
UMNO.
Selain tindakan kekerasan,
pihak kerajaan juga menerbitkan satu kertas putih yang cuba mengaitkan PAS
dengan kegiatan yang boleh memecahkan masyarakat dengan memperalatkan agama.[28]
Bagi menjawab tuduhan yang dibuat kertas putih tersebut, PAS telah menerbitkan
satu buku yang bertajuk “ PAS Menjawab
Kertas Putih Kerajaan” yang mendedahkan hujah PAS yang menolak Malaysia sebagai
negara Islam, termasuk menolak semua tuduhan yang dikenakan ke atas PAS. Perdebatan sebeginilah yang akhirnya
mencetuskan tuduhan demi tuduhan yang akhirnya mencetuskan persaingan dan
perbalahan antara PAS dan UMNO di tahun 1980-an sehingga menimbulkan persoalan
takfir (kafir-mengkafir) antara PAS dan UMNO.[29]
Bagi pihak UMNO,
kemasukan Anwar Ibrahim yang juga mantan pimpinan utama ABIM telah memberi imej
yang baik terhadap islamisasi UMNO. Di
era 1980-an, beliau telah berjaya memainkan peranan berkesan dalam meningkatkan
kedudukan Islam dalam sistem pendidikan tinggi negara, dan menubuhkan Bank
Islam pada 1983. Kedudukan beliau dalam UMNO jelas semakin kukuh berikutan
peranan berkesannya sebagai jurucakap Islam bagi UMNO. Sejumlah besar kelompok elit berpendidikan tinggi
dan anggota gerakan Islam tertarik kepada karisma beliau. Melalui hubungan baik
beliau dengan kelompok tersebut, sokongan kepada pihak penentang UMNO yang juga
menggunakan bahasa Islam telah dapat dikurangkan. Beliau muncul sebagai tokoh harapan
Islam bagi banyak pihak.[30]
Kehadiran beliau dalam UMNO melambangkan komitmen baru parti itu kepada Islam. Ia
telah mengikat kerajaan untuk melakukan yang lebih untuk Islam.[31]
Kritikan dan desakan PAS
terhadap kerajaan telah mengundang respons yang agak positif bagi pihak UMNO.
Perlumbaan melaksanakan program Islamisasi antara UMNO dan PAS telah
mendatangkan beberapa faedah kepada rakyat Malaysia amnya dan Melayu-Muslim
khususnya. Melalui program Islamisasi yang dilaksanakan oleh kerajaan pimpinan
UMNO seperti sistem perbankan Islam dan Universiti Islam Antarabangsa (UIA), rakyat
Malaysia mendapat faedah daripada sistem perbankan alternatif dan sistem
pendidikan tinggi yang berupaya membawa pemahaman yang lebih luas terhadap
Islam.[32]
Secara berterusan, UMNO
cuba untuk mengelakkan dirinya berkonfrontasi secara langsung dengan mana-mana
kumpulan Islam.[33] Antara kenyataan dasar Dr Mahathir yang
terawal ialah mengasilimasikan nilai Islam ke dalam pentadbiran.Ia adalah dasar
yang paling serius pernah dilaksanakan oleh UMNO berkaitan Islam.[34]
Kesedaran Islam yang memuncak dan tantangan dari PAS menyebabkan UMNO tidak
mempunyai pilihan lain selain daripada bertindak seiring dengan usaha yang
dilakukan oleh PAS.[35] Strategi pragmatik UMNO yang menggabungkan ideologi Islam dan nasionalis
Melayu telah meletakkan UMNO di tempat yang menguntungkan berbanding dengan
PAS. Akibat daripada islamisasi yang dibuat oleh Dr Mahathir, ia mendapat
tentangan dari dalam UMNO sendiri yang menganut faham nasionalisme. Persaingan
antara mereka yang inginkan Islam dan mereka yang menghendaki nasionalis
terjelma dalam proses perebutan jawatan tertinggi UMNO. Team A yang diketuai
oleh Dr. Mahathir adalah fraksi yang menonjolkan Islam, manakala Team B yang
dipimpin oleh Tengku Razaleigh digambarkan sebagai kelompok yang menghendaki
nasionalisma Melayu.[36]
Kemenangan Team A menewaskan
Team B dengan majoriti yang kecil seolah-olah menandakan bahawa aspirasi Islam
telah berjaya mengatasi kehendak nasionalisma.[37]
Ini menyebabkan kelompok nasionalis dalam Team B telah keluar dari UMNO dan
menubuhkan Parti Melayu Semangat 46. Pada PRU 1990 mereka bergabung dengan PAS
untuk menentang UMNO dan BN yang menyebabkan Kelantan dapat di perentah oleh
PAS. Kemenangan PAS di Kelantan pada Oktober 1990 telah memberi dimensi baru
terhadap saingan PAS terhadap UMNO.
Secara keseluruhannya, dasar
Islam di bawah pemerintahan Dr. Mahathir dalam tahun 1980-an menunjukkan bahawa
beliau telah menjadi seorang pendukung Islam dan juga seorang ahli politik yang
sangat cerdik.[38]
Fokus beliau kepada agenda Islam adalah untuk meraih sokongan daripada kelompok
Islamis dalam UMNO dan juga untuk menghadapi tantangan kelompok Islamis dari luar UMNO iaitu saingannya
dari PAS.[39]
Penerusan Dasar
Islamisasi UMNO VS Membangun Bersama
Islam PAS Di Era 1990-an
Perlaksanaan Islam oleh UMNO
disekitar 1990-an adalah berkisar kepada dua tema utama iaitu Islam universal yang
bersesuaian dengan masyarakat majmuk dan konsep pemodenan Islam yang memberikan
pengertian kepada pembangunan ekonomi dan material.[40] Oleh itu, Dr. Mahathir cuba untuk memaparkan
visinya yang dikenali sebagai Wawasan 2020. Wawasan 2020 adalah satu percubaan untuk memodenkan
masyarakat dengan satu set nilai Islam yang dikongsi dalam masyarakat majmuk di
Malaysia.[41]
Dalam tahun 1990-an, imej
Malaysia yang islamik telah mendapat pengiktirafan daripada masyarakat luar dan
ulama di peringkat internasional seperti Yusuf Qardhawi.[42]
Setengah penganalisis berhujah, bahawa sokongan ulama dan pemikir internasional
ini sebenarnya kerana peranan Anwar Ibrahim yang mempunyai hubungan baik dengan
mereka.[43]
Kebolehan Malaysia menjadi islamik tanpa menjadi negara Islam telah menjadi
contoh sebagai sebuah negara muslim yang berjaya.[44]
Pada tahun 1990 PAS menguasai
Kelantan, ini adalah petanda awal kejayaan kepimpinan ulama[45], Dengan kejayaan di Kelantan, Ustaz Nik
Aziz Nik Mat telah dilantik menjadi Menteri Besar. Menurut Presiden PAS pada ketika
itu, Ustaz Fadhil Md. Noor, perlantikan Nik Aziz adalah merupakan satu langkah
untuk merealisasikan matlamat politik utama iaitu menubuhkan sebuah negara
Islam yang dipimpin oleh ulama.[46] Sebaik sahaja dapat mengambil alih Kerajaan Kelantan, PAS telah mengambil
usaha dan menjalankan aktiviti yang boleh mengukuhkan dan membina kekuatan
akar-umbi di kalangan rakyat jelata. Dengan menumpukan perhatian kepada
memperkukuhkan pendidikan ugama terutama di pondok-pondok atau madrasah, PAS
telah memberikan pembiayaan kepada sekolah-sekolah tersebut.[47] Ini dibuat untuk memberi contoh bahawa
PAS mampu memerentah dengan menggunakan elemen Islam sepenuhnya dan sebagai
institusi tandingan kepada UMNO.
Pada tahun 1991 misalnya,
Kerajaan Kelantan telah memperuntukkan sejumlah RM 15 juta kepada Yayasan Islam
Kelantan untuk meningkatkan taraf sekolah-sekolah pondok. Berlaku pertambahan
jumlah pelajar dengan pesatnya dalam tiga tahun pertama. Dalam tahun 1990,
terdapat sejumlah 34,721 dibiayai oleh Yayasan Islam Kelantan. Ia meningkat
pada 37,726 dalam tahun 1991, meningkat lagi kepada 39,633 dalam tahun 1992 dan
pada tahun 1993 meningkat kepada 41,864. Sistem persekolahan inilah yang
memberikan sumber perkaderan kepada PAS yang sudah tentu tumpuan utamanya
adalah untuk memberikan sumber tenaga baru kepada PAS yang akan menyambung
perjuangan parti.[48]
PAS juga telah memperkenalkan
program Membangun Bersama Islam dalam
proses untuk memperkukuhkan peranan Islam dalam politik dan ekonomi Berdasarkan
tiga prinsip utama iaitu itqaan (keupayaan), ubudiah (kepatuhan) dan mas’uliah
(pertanggungjawaban), ia berhasrat untuk untuk melaksanakan syariah sebagai
model alternatif sosio-ekonomi yang boleh menggantikan sistem kapitalis dengan
menekankan lebih kepada keseimbangan peranan manusia dalam suasana kerohanian
dan keadilan sosial.[49] PAS juga telah menubuhkan Tabung Serambi
Mekah, satu tabung kebajikan untuk mengutip derma dari orang awam semata-mata
untuk digunakan dalam projek pembangunan luar bandar.[50]
Perlaksanaan sistem kerajaan
dan negara Islam tidak akan lengkap tanpa adanya sistem perundangan Islam
dengan memperkenalkan undang-undang hudud. Untuk itu pada 25 November 1993 Kod
Undang-Undang Jenayah Syariah Negeri Kelantan (II) telah diluluskan oleh Dewan
Undangan Negeri Kelantan.[51] Pengenalan kepada undang-undang syariah ini telah menimbulkan perdebatan
yang hangat dan mendapat kritikan daripada beberapa pihak. Dr. Mahathir sendiri
telah menolak usaha PAS tersebut dengan memberikan pandangan bahawa;
“Penguatkuasaan kanun jenayah
yang digubal oleh kerajaan PAS di Kelantan, menurut kajian sehingga setakat ini
tidak menampakkan dan tidak menyakinkan pakar-pakar perundangan Islam yang
tidak mempunyai sebarang kepentingan politik bahawa ia selari dengan ajaran dan
kehendak Islam sebagaimana diuruskan dengan bijaksana oleh Rasulullah dan para
sahabat…maka kerajaan pusat akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap
kerajaan PAS demi menjaga maruah dan ketinggian martabat Islam dan
penganutnya.”[52]
Pengurusan kewangan kerajaan
Kelantan juga dilaksananakan secara Islam dengan mengasingkan akaun sumber halal
dan sumber haram, memindahkan simpanan tetap kerajaan ke Bank Islam,
memperkenalkan dasar tender terbuka dalam pembalakan, melaksanakan sistem
gadaian Islam ar rahn dan mengarahkan
semua pajak gadai riba ditukar ke pajak
gadai Islam.[53] Perkembangan
sosial juga diubah supaya selaras dengan kehendak Islam. Kerajaan Kelantan juga
memperkenalkan cuti dua hari seminggu.[54]
Kemampuan PAS memerentah Kelantan dan penonjolan Menteri Besar Kelantan iaitu
Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mengamalkan kehidupan yang sederhana
sebenarnya telah memberi dimensi baru berkaitan politik Islam. Kehidupan beliau
yang zuhud dan menjauhi korupsi telah menarik minat masyarakat awam dan juga
masyarakat bukan Islam mendampingi PAS.[55]
Walaupun begitu, usaha
islamisasi PAS di Kelantan ini tidak mampu menandingi imej islamisasi kerajaan,
ini adalah kerana imej baik Anwar
Ibrahim yang pernah memimpin gerakan Islam ABIM serta peranan Dr. Mahathir yang
tampil menjadi pembela Islam di peringkat antarabangsa terutamanya atas
kritikannya terhadap Barat telah memberi kesan tentang imej Islam yang
diperjuangkan UMNO, ini menyebabkan PAS hanya mampu bertahan di Kelantan pada
PRU 1990.[56] Selain
daripada itu, permainan isu antarabangsa oleh Dr. Mahathir telah memberi kesan
yang positif terhadap politik dalam negeri. Ancaman yang dibawa Barat telah
digunakan oleh beliau untuk menggerakkan masyarakat Islam yang mempunyai
pemikiran anti-Barat terutamanya selepas berlakunya Perang Teluk dalam tahun
1991. Peningkatan kesedaran umat Islam tentang apa yang terjadi di dunia
antarabangsa di tambah dengan kelantangan Dr. Mahathir membidas Barat telah
meningkatkan sokongan kepadanya.[57]
Tahun 1997 merupakan tahun
yang mencabar buat Dr. Mahathir dan UMNO kerana berhadapan dengan krisis
politik dan ekonomi.[58]
Dr. Mahathir telah berkonflik secara terbuka dengan ulama dalam pelbagai isu.[59]
Tahun 1997 juga adalah tahun dikatakan bermulanya perselisihan antara Dr.
Mahathir dan Anwar Ibrahim[60]
sehingga berlaku krisis politik yang
hebat dalam tahun 1998.[61] Pemecatan Anwar Ibrahim dan permusuhan dengan
para Mufti ini telah menjauhkan orang Melayu daripada UMNO.
Krisis
Politik 1998
Krisis Kepimpinan Mahathir-Anwar pada 1998 sehingga
berlaku permecatan beliau dari UMNO dan dipenjarakan telah memberi kesan yang besar kepada politik
Malaysia.. Peristiwa yang menimpa Anwar Ibrahim yang juga penggerak utama
islamisasi kerajaan telah mendapat
perhatian dari pelbagai lapisan masyarakat di Malaysia terutama dari generasi
Melayu yang baru.[62] Perasaan tidak puashati yang berlaku secara
umumnya terutamanya berkaitan dengan ketidakpuashatian kepada kronisma dan
nepotisma yang berleluasa semasa berlakunya krisis ekonomi dan juga
ketidakbijaksanaan dalam menangani kes Anwar telah menjadi penyebab utama kepada
kemarahan masyarakat Melayu secara keseluruhannya.[63]
Peristiwa pemecatan Anwar Ibrahim
akan hanya dianggap sebagai masalah dalaman UMNO sahaja kalau ianya berkaitan
dengan ketidaktaatsetiaan. Tetapi layanan yang memalukan kepada Anwar di mata
awam dianggap sebagai kejam, menghukum dan sampai ke tahap yang tidak Islamik
di mata orang Melayu.[64] Peristiwa ini telah memberi kelebihan
kepada PAS. Akibat kemarahan orang Melayu kepada UMNO, mereka telah mula
memberi perhatian kepada PAS. Peningkatan ahli PAS pada waktu krisis politik
1998 sangat memberangsangkan.[65] Gerakan Islam di Malaysia seperti ABIM
dan JIM yang selama ini memberi sokongan kepada islamisasi kerajaan telah
menarik balik sokongan terhadap kerajaan. Mereka bersama-sama NGO lain serta
PAS telah mula mengerakkan massa untuk mengkritik tindakan kerajaan dalam isu
pemecatan Anwar Ibrahim.[66]
PAS telah mengambil langkah proaktif dengan
menubuhkan Majlis Gerakan Keadilan Rakyat Malaysia (GERAK) pada 22 September
1998 setelah Anwar Ibrahim di tahan ISA. Ia dianggotai oleh NGO dan beberapa
gerakan Islam seperti ABIM dan JIM. Melalui GERAK, PAS bersama beberapa parti
lain telah mengadakan mesyuarat pertama pimpinan parti-parti pada 13 April 1999
yang membawa kepada tertubuhnya pakatan Barisan Alternatif (BA) pada 3 Ogos
1999.[67]
BA kemudiannya berjaya memberi saingan kepada BN dalam PRU 1999 sehingga
berjaya menguasai Kelantan dan Terengganu serta dapat menambah kerusi di Dewan
Rakyat. Kejayaan PAS menguasai Terengganu pada 29 November 1999 melalui BA
telah memberi ruang yang lebih luas untuk PAS memperkenalkan sistem pemerentahan
Islam kepada rakyat. Perlantikan Hj Abdul Hadi Awang sebagai Menteri Besar
Terengganu telah mengukuhkan lagi konsep kepimpinan ulama yang dipelopori oleh
PAS. Peralihan kuasa di Terengganu kepada PAS telah memperkembangkan lagi
konsep Membangun Bersama Islam
apabila PAS mula menerapkan Islam kepada masyarakat Terengganu melalui kuasa
politik yang mereka miliki.[68]
Perubahan terpenting yang
diperkenalkan oleh PAS di Terengganu ialah mewujudkan Jawatankuasa Hisbah dan
tugas-tugas khas untuk mengendalikan Suruhanjaya Hisbah yang bertujuan untuk
mewujudkan pentadbiran bersih,cekap dan amanah serta menangani segala
penyelewangan dalam pentadbiran kerajaan dan agensinya. Kerajaan PAS di Terengganu
juga telah menutup semua premis judi, mengadakan kawalan penjualan arak dan mengawal
budaya mungkar dengan memperkenalkan beberapa dasar seperti meluluskan Enakman
Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Terengganu 2002 dan Enakman Kesalahan
Jenayah Syariah (hudud dan qisas) Terengganu 2002.[69]
Peristiwa pemecatan Anwar Ibrahim sesungguhnya
telah menggerakkan generasi Melayu yang baru kepada penentangan terhadap UMNO. Kelompok komopolitan yang lahir daripada
dasar kepentingan Melayu tetapi kemudiannya menjadi pengkritik kepada dasar
tersebut.[70] Kajian mendapati 70% orang Melayu tidak puashati akan cara Dr. Mahathir
menangani masalah Anwar.[71] Tidak pernah dalam sejarah politik negara keabsahan UMNO sebagai mewakili
orang Melayu telah mula dipersoalkan dan dicabar menyebabkan pada PRU 1999,
UMNO kalah di Kelantan dan Terengganu kepada PAS dan kehilangan sokongan undi
Melayu terhadapnya.[72]
Perdebatan
Malaysia Sebagai Negara Islam
Selepas Pilihanraya Umum 1999,
UMNO mengalami kehilangan pengaruh di kalangan majoriti orang Melayu walaupun
masih menguasai dua pertiga majoriti. Malah ketiadaan Anwar Ibrahim di dalam
UMNO juga menunjukkan UMNO telah kehilangan kredibiliti Islamnya.[73] Sebagai satu usaha untuk menyaingi PAS
selepas pilihan raya 1999, kerajaan Persekutuan telah membuat beberapa tindakan
yang bersifat islami. Pada 29 September 2001 Dr Mahathir sendiri telah
mengistiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam, yang kemudiannya
dibentangkan di dalam Parlimen.[74] Pengumuman drastik Dr. Mahathir dilihat
sebagai respons peristiwa 11 September 2001, beliau dengan lantangnya
mengistiharkan Malaysia sebagai “fundamentalist,
Islamic state.[75]
Sejurus selepas Peristiwa 11 September 2001, ketika kebanyakkan pemimpin Islam cuba lari
dari mengaitkan dirinya dengan apa saja yang berbentuk Islam, Mahathir secara
terbuka mempertahankan bahawa Islam itu progresif dan memeranjatkan semua orang
dengan mengistiharkan bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam.Barisan
Nasional pula dalam mesyuarat Majlis Tertingginya telah memperakukan
pengistiharan oleh Mahathir pada 5 Oktober 2001.[76] Pandangan Malaysia sebagai sebuah negara
Islam telah disokong oleh beberapa cendekiawan Islam di Malaysia yang dikenali
dekat dengan UMNO.[77]
Pengistiharan Malaysia sebagai
sebuah negara Islam telah merubah perdebatan tentang Islam di Malaysia. Daripada
perbincangan tentang isu-isu masjid, surau dan isu-isu dalam linkungan peribadi
individu Islam, pokok perdebatan sekarang telah berubah kepada persoalan
politik. Konsep negara Islam
telah didebatkan dalam media dan juga forum-forum anjuran kerajaan dan
masyarakat sivil. Termasuklah dalam parti politik seperti MCA, Gerakan, DAP,
PAS dan Pusat Penyelidikan Katholik.[78]
Antara sebab pengistiharan itu
menurut Dr. Mahathir adalah jumlah yang terbesar daripada umat Islam di
Malaysia dan juga seluruh dunia mengiktiraf Malaysia sebagai negara Islam.[79]
Untuk menutup isu-isu besar politik dalam negara, strategi utama Dr. Mahathir
adalah menjadikan Malaysia sebagai jaguh perjuangan Islam di peringkat
antarabangsa.[80] Kecaman beliau terhadap dominasi Barat
terutama isu yang menyentuh penindasan Israel kepada Palestin dan isu-isu yang
menyentuh dan mengaitkan antara Islam dan teroris telah cuba ditangani secara
baik oleh Dr. Mahathir. Proses melegitimasikan Islam diperkukuhkan dengan
isu-isu antarabangsa ini. Oleh itu, pada 2002, beliau telah menyarankan
perpaduan umat Islam yang harus di mulai di Malaysia. Idea ini menarik minat
sebahagian gerakan Islam terutamanya ABIM.Oleh itu inisiatif dianjurkan untuk
mendekatkan PAS dengan UMNO dengan menganjurkan Syarahan Perdana Palestin.[81]
Serangan teroris pada 11
September 2001 telah memberikan kesan kepada politik Islam di Malaysia
terutamanya apabila ia menyentuh tentang keselamatan negara.[82] Di Malaysia, terdapat pertubuhan yang militan sifatnya iaitu KMM yang menggunakan
kekerasan bersenjata untuk menentang kerajaan. Kerajaan telah mengenakan tindakan ISA kepada
Kumpulan Mujahidin Malaysia (KMM) dan juga Jamaah Islamiyah (JI). UMNO
mengambil peluang ini untuk mengaitkan semua gerakan militan ini dengan saingan
politiknya iaitu PAS dan ini menjadikan PAS lebih defensif untuk berhadapan
dengan tindakan kerajaan tersebut.[83] Kerajaan juga cuba menghapuskan sokongan akar umbi PAS dengan bertindak
untuk menarik balik subsidi kerajaan kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR) dengan
memberi alasan ia merupakan tempat latihan kumpulan teroris.[84]
Tindakbalas PAS dalam
perkembangan ini ialah menderaf dokumen negara Islam yang diterbitkan pada 12
November 2003. Untuk menolak pengistiharan Malaysia sebagai negara Islam, PAS
telah menerbitkan dua buah buku iaitu benarkah Malaysia Negara Islam: Amirul Mukmin Dibicarakan Di Malaysia oleh
Kamarul Zaman Yusof dan Anual Bakri Harun dan Kamarulzaman Yusof, Negara Islam: Nota Penting Buat Mahathir.[85] Rentetan dari itu, Dr Mahathir dalam
perhimpunan agung UMNO pada 2001 mencabar
PAS supaya menyediakan satu kertas dasar negara Islam ala PAS sekiranya model
UMNO tidak menepati kehendak Islam.Presiden PAS telah menyahut cabaran ini
bahawa PAS akan mengeluarkan satu memorandum negara Islam kepada rakyat. Hasilnya,
pada 11 Mei 2003, PAS telah meluluskan sebuah kertas dasar tentang negara Islam
yang bertajuk Kertas Dasar Negara Islam untuk
dikemukakan kepada rakyat.[86]
PAS juga telah menganjurkan tiga siri seminar negara Islam iaitu pada 6-7
Oktober 2001 di Temerloh, Pahang, pada 9 Febuari 2002 di Arau, Perlis dan pada
4 - 5 Mei 2002 di Sepang, Selangor.[87]
Dokumen ini dilancarkan untuk
menyatakan pendirian apakah bentuk negara Islam yang hendak dilaksanakan oleh
PAS yang sudah tentu mempunyai perbezaan dengan bentuk negara Islam yang
diuar-uarkan oleh UMNO. PAS terpaksa mengambil risiko yang besar kerana
menerima kritikan daripada rakan dalam Barisan Alternatif terutamanya daripada Parti
Keadilan Nasional sendiri dan juga daripada DAP yang kemudiannya telah membuat
keputusan untuk keluar daripada Barisan Alternatif.[88]
Bagi PAS, dokumen ini akan memantapkan lagi kedudukan parti tersebut dalam aksi
politik Islam dan demokrasi.[89]
Kegagalan PAS memahami realiti semasa politik Malaysia pada waktu itu dan
ketidakmampuan memahami strategi kerajaan yang memprovokasikan mereka dengan
isu negara Islam untuk memecahkan anggota gabungan pembangkang bukan Islam.Ini menyebabkan pembangkang bukan Islam tidak
lagi bersama mereka dan mengakibatkan kekalahan teruk pembangkang pada PRU 2004.[90]
Ini di tambah lagi dengan
faktor pengganti Dr Mahathir iaitu Abdullah Badawi yang dikenali sebagai orang
yang bersih dan islamik.[91]
Beliau memperkenalkan program keislaman dengan melancarkan program Islam
Hadhari dalam pentadbiran kerajaan.[92]
Ini menyebabkan undi masyarakat Islam kembali kepada UMNO pada PRU 2004 sehingga
berjaya merampas kembali Terengganu daripada PAS.
Menghadapi PRU
2008
PRU ke-12 adalah pilihanraya untuk mendapatkan undi
masyarakat bukan Islam. Oleh itu isu Islam bukan lagi menjadi agenda utama
parti-parti politik. UMNO tidak lagi menjadikan Islam Hadhari sebagai kempen
utamanya manakala PAS pula telah mula melunakkan strategi pembentukan negara
Islam dengan hanya berusaha untuk
menafikan dua pertiga majoriti BN. Aksi politik yang berubah ini adalah
berpunca dari tren pengundian masyarakat bukan Islam yang telah mula beralih
kepada pembangkang.[93]
Kalau personaliti Abdullah Ahmad Badawi dijadikan sandaran untuk memenangi PRU
ke 11,[94]
character assasination Abdullah juga
menjadi isu utama dalam PRU ke 12.[95]
Keputusan Pilihanraya Umum ke
12 pada 8 Mac 2008 sesungguhnya mengejutkan banyak pihak.[96]
Walaupun BN menang di peringkat Nasional dengan 140
kerusi Parlimen tetapi kemenangan pada kali ini adalah tanpa dua pertiga
majoriti. Buat pertama kalinya dalam sejarah politik pilihanraya di Malaysia
pembangkang telah berjaya menafikan dua pertiga majoriti dengan memperolehi 82
kerusi (PKR-31, DAP-28, PAS-23). Dari segi keseluruhan undi yang diperolehi, BN
hanya mendapat 51% undi popular dan 63% kerusi parlimen.[97]
Berlaku satu peralihan undi berdasarkan kepada kaum. Di peringkat Parlimen,
peralihan undi Melayu adalah dalam lingkungan 5.13%, manakala peralihan kaum
Cina menjangkau kepada 56.26%, manakala peralihan kaum India adalah terbesar
iaitu 69.09%. UMNO juga kalah di lima buah negeri iaitu Kelantan, Kedah, Perak,
Selangor, Pulau Pinang dan juga Wilayah Perseketuan Kuala Lumpur.[98]
Di seluruh negara terutama di
kawasan campuran dimana pengundinya merangkumi 40-60 peratus pengundi Melayu,
BN telah memenangi 28 kerusi manakala Pakatan Rakyat 26 kerusi. Ini menunjukkan
bahawa Pakatan Rakyat telah menjadi pesaing yang sangat rapat dan telah berjaya
mencontohi model BN dalam memenangi sesuatu pilihan raya.[99]
Banyak faktor telah dianalisa tentang mengapa Barisan Nasional mengalami nasib
yang buruk dalam Pilihan Raya Umum ke-12. antara yang terpenting ialah faktor
kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi yang lemah menjadi faktor penyumbang yang
besar.[100] Sepertimana yang disebutkan oleh Farish A. Noor tentang pemerintahan
Abdullah Ahmad Badawi;
”Half a decade on, it would appear that Badawi’s days are drawing to an
end, and with that Islam Hadhari as well. In the years and decades to come,
future historians may be kinder to Badawi who may be remembered as the man who
tried to reform Malaysia
but failed, and whose failure was due to the rot and inertia that had settled
in the very same corridors of power that he walked. But perhaps the biggest lost
for Malaysia in the long run will be the demise of Islam Hadhari as a project
that was never really understood,
unfairly criticised, crassly instrumentalised and ultimately cast into the
dustbin as just another item in the long train of baggage left behind in the
wake of Badawi’s exit from power.”[101]
Suatu perkara yang penting untuk diteliti ialah
kemampuan Anwar Ibrahim sebagai pemimpin berkarisma yang berjaya menyatukan
pembangkang di dalam satu barisan dan menjalankan strategi yang bersifat
”berkebajikan dan berkeadilan” dengan meninggalkan strategi lapuk bersifat
perkauman dan keagamaan.[102] Sebelum Pilihanraya 2008, DAP telah membuat satu perubahan besar
dalam dasar perjuangannya dengan strategi untuk menggugurkan slogan ”Malaysia
for Malaysian”. Sudah tentu
pendekatan terbarunya ialah untuk menarik sokongan pengundi Melayu disamping
memudahkan apa saja pakatan yang hendak dilakukan di kalangan parti
pembangkang. Slogan mudah yang sangat berkesan yang dijalankan oleh DAP
bertemakan Jom Ubah telah menarik minat masyarakat majmuk di Malaysia.[103]
Ditambah dengan beberapa isu besar masyarakat Cina yang telah menyebabkan
mereka menolak MCA dan Gerakan dalam Pilihan Raya kali ini dan memberikan
kepercayaan kepada DAP untuk memerintah Pulau Pinang.[104]
Manakala PAS pula telah
menonjolkan Manifesto "Menuju Negara
Berkebajikan" atau "A
Caring and Service Oriented Nation" di mana strateginya ialah untuk
memberikan penekanan dan kepentingan terhadap pengurusan ekonomi dan kekayaan
negara supaya ianya diurus secara bijak dan mampu membawa pembangunan yang
seimbang kepada rakyat dan negara. Buat pertama kalinya matlamat PAS adalah
menafikan dua pertiga majoriti dan tidak menonjolkan secara terangan
pembentukan sebuah negara Islam. Justifikasinya ialah kalau cuma bertanding di
60 kawasan parlimen, bagaimanakah hasrat menubuhkan sebuah negara Islam boleh
dicapai.[105]
Kemampuan pembangkang untuk
bergabung dalam satu barisan pembangkang ini telah memberi kekuatan dan
tantangan terbesar kepada UMNO. Kekalahan teruk BN pada PRU 2008 telah
menyebabkan mereka kembali semakin radikal dengan membangkitkan isu ketuanan
Melayu dan Islam. Ini dibuat berdasarkan petunjuk PRU 2008 bahawa BN tidak
mendapat sokongan daripada orang bukan Melayu.[106]
Oleh itu UMNO semakin menonjolkan program keislaman dan kemelayuan. Melalui media
massa dan elektronik di bawah kawalan UMNO,mereka menuduh PAS sebagai parti
pengkhianat Melayu dan Islam kerana berkerjasama dengan pembangkang Cina iaitu
DAP.[107]
Isu PAS sebagai pengkhianat Melayu dan Islam telah menjadi tema utama media
massa milik kerajaan pasca PRU 2008. Sebahagian penganalisis politik Malaysia
melihat ini dibuat untuk mengembalikan sokongan orang Melayu kepada UMNO.[108]
Pasca 2008 sehingga PRU 13 Mei 2013
Kesimpulan
Isu bagaimana UMNO meletakkan isu Islam ataupun
mengurus Islam itu sendiri bergantung kepada perkembangan yang berlaku dalam
parti itu sendiri. Persaingan politik antara UMNO dan PAS telah berjaya menukar
fokus dan orientasi UMNO.Walaupun pada peringkat awal tahun 1980-an,
penumpuannya hanya untuk memberi galakkan kepada nilai-nilai Islam dalam
kehidupan awam, namun kemudiannya telah bertukar kepada penstrukturan institusi
utama supaya selari dengan Islam. Desakan luaran yang dikemukakan oleh PAS
telah memberi kesan yang besar kepada kelompoik islamis di dalam UMNO yang
menyebabkan UMNO perlu menunjukkan bahawa mereka lebih Islam daripada PAS.
Kemampuan Dr Mahathir sebagai
pemimpin UMNO terserlah di peringkat awal kepimpinannya. Melalui kaeadah
akomodasi dan mengelakkan kofrontasi dengan pimpinan gerakan Islam di peringkat
awal menyebabkan islamisasi kerajaan berjalan dengan mudah. Kemasukan Anwar
Ibrahim juga telah memberi dimensi baru dan meningkatkan imej UMNO kearah parti
yang islamik. Ini juga menarik minat gerakan Islam menyokong usaha islamisasi
kerajaan. Walaubagaimanapun, pemecatan Anwar Ibrahim telah menimbulkan krisis
politik yang berpanjangan di Malaysia sehingga kini. Ia dilihat melemahkan UMNO
dan menguntungkan parti pembangkang terutamanya PAS.
Perilaku politik PAS antara 1982 sehingga 2008 telah berlaku
perubahan yang drastik. Daripada sebuah parti yang seakan lumpuh pada 1970-an
kerana masalah dalaman. Ia bangkit dengan kepimpinan ulama dan memberi saingan
kepada pemerentah dengan penekanan kepada pengujudan perlaksanaan Islam di
Malaysia. Krisis politik 1998 telah dimanafaatkan sepenuhnya oleh PAS untuk menguatkan
pengaruhnya. Ini memberi tantangan yang kuat kepada UMNO. PRU 2008 menunjukkan
PAS menjadi lebih terbuka sifatnya kerana ingin mendapat undi masyarakat bukan
Islam manakala UMNO lebih menampakkan imej nasionalisme Melayu untuk mendapat
undi dari umat Islam. Perkembangan ini dijangka berterusan sehingga PRU yang ke
13.
Nota hujung
[1] Menurut pemikir
dan pimpinan UMNO, UMNO memperjuangkan Islam di Malaysia . Menurut mereka,
undang-undang Islam boleh dikuatkuasakan walaupun tidak di dalam sebuah negara
bersistem pemerintahan khilafah. UMNO mahu menegak,
mempertahan dan mengembangkan Islam, agama rasmi negara serta menghormati
prinsip kebebasan beragama. Lihat Perlembagaan
UMNO 1988, Fasa 3.3. Menurut beberapa pengkaji juga mengatakan bahawa
Malaysia mengamalkan Islam akibat daripada perjuangan UMNO dengan wujudnya Bank
Islam, Universiti Islam, sistem perundangan Islam yang lebih baik daripada negara
Islam lain dan kehidupan beragama yang stabil. Ada juga melihat melalui
beberapa faktor iaitu pertama, asas
yang boleh diperolehi dari perspektif sejarah bahawa perundangan Islam telah
lama diamalkan di Malaysia. Kedua,
kuasa tertinggi di Malaysia dikuasai oleh Yang Dipertuan Agong. Ketiga, pengiktirafan daripada
kerajaan-kerajaan Islam luar berkenaan dengan dasar penerapan nilai-nilai Islam
1984 di dalam pentadbiran negara. Keempat,
Malaysia telah menjadi model tuntutan bagi Pertubuhan Negara-negara Islam
sedunia (OIC). Lihat Rahimin Afendi Abd Rahim, ” Adakah Malaysia Negara Islam? ”,
dalam Jurnal Yadim, bil kelima. Dis
2003. Lihat Mohammad Abu Bakar,“ Polemik Negara Islam Dan Perbudayaan
Politik di Malaysia”, dalam Isu dan Peranan
Pembukaan Minda Umat Melayu Islam. DBP: Kuala Lumpur,2003. Lihat juga kajian perbandingan menarik antara
perjuangan Islam PAS dan UMNO, lihat Ibrahim Abu Bakar, “ Perbandingan
Pemikiran Politik- Agama PAS dan UMNO”, dalam Wan Hashim Wan Teh (1993), UMNO Dalam Arus Perdana Politik Kebangsaan.
Mahir Publication: Kuala Lumpur,1993. Pemikir UMNO juga cuba berhujah bawa UMNO
lah yang memperjuangkan Islam di Malaysia, lihat Abdul Munir Yaacob, “ ,Perjuangan
UMNO dan Perjuangan Islam Dalam Konteks Masyarakat Malaysia, ” dalam Wan Hashim Wan Teh , UMNO Dalam Arus Perdana Politik Kebangsaan. Mahir Publication:
Kuala Lumpur,1993.
[2] Penubuhan PAS di peringkat awal adalah
untuk menjadi wadah kepada ulama untuk berorganisasi dan dapat membentuk satu
jemaah yang mampu untuk melawan kemungkaran pada ketika itu. Pada ketika itu
ada keinginan ulama untuk mewujudkan sebuah parti melayu Islam baru yang
mengabungkan ulama dalam satu wadah.Mereka hendak menjadikan PAS sebagai sebuah
badan bebas jika boleh menyamai Parti Masyumi di Indonesia. Dalam perlembagaan
PAS di sebut bahawa tujuan PAS ialah pertama, memperjuangkan wujudnya di dalam
negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya
nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredaan Allah, kedua,
mempertahankan kesucian Islam serta kwmerdekaan dan kedaulatan negara. Lihat Safie Ibrahim, The
Islamic Party Of Malaysia : Its Formative Stages and
Ideology. Nuawi Ismail: Pasir Putih, 1981, dan Perlembagaan
PAS Pindaan 2001: Pejabat Agung PAS: Gombak, 2001. Oleh itu para pemimpin PAS telah mengkritik
UMNO dengan mengatakan bahawa mereka tidak serius melaksanakan Islam, apalagi
di dalam perlembagaan UMNO tidak mencantumkan untuk mendaulatkan syariat Islam.
Lihat kenyataan-kenyataan pimpinan PAS yang menolak Malaysia
sebagai sebuah negara Islam, Abdul Hadi Awang, Konsep Negara Islam Dan Matlamatnya, GG Edar: Kuala lumpur , 1986. lihat juga Ahmad Azam Hanapiah, Kenapa Kita Berjuang, PAS: Bukit Mertajam,1955. Lihat juga Budiman Radi, Tata Negara Islam. Pustaka Abdullah Rawi: Penang ,1957.
Lihat juga Dewan Ulama PAS Pusat, Islam
Dan Politik, Dewan Ulama Pas Pusat: Kuala
Lumpur , 1980. Lihat juga Harun Taib, Kuasa Pemerentahan Islam. Institut
Berakan : Kuala Terengganu,1981. Lihat juga Mohd Nakhaei Ahmad , Syahadah: Konsep Dan Tuntutannya. Tanpa penerbit, 1979. Lihat juga
Fadzil Mohd Noor, Akidah Dan Perjuangan.
Dewan Pustaka Fajar: Kuala Lumpur ,
1986.
[3]
Diane K. Mauzy and R.S. Milne, “ The Mahathir Administration in Malaysia
: Discipline Through Islam”, Pacific
Affairs, Vol. 56, No.4 1983/84, hlm. 631.
[4]
Ibid.., hlm. 634.
[5]
Shanti Nair, Islam in Malaysian
Foreign Policy, London and Singapore : Routledge and ISEAS,
1997, hlm. 112. Lihat juga Farish A. Noor, Blood, “ Sweat and Jihad: The
Radicalization of the Political Discourse of the Pan-Malaysian Islamic Party
(PAS) from 1982 Onwards” , Contemporary
Southeast Asia, A Journal of
International and Stretegic Affairs, Vol. 25, No. 2, August 2003, hlm. 206.
[6]
Nagata, J. 1980. “ Religious Ideology and Social Change: The Islamic
Revival in Malaysia ,”.
Pacific Affairs, 53: 3: Fall 1980:
405-439.
[7] Di era 1970-an, ABIM di bawah kepimpinan Anwar Ibrahim merupakan
pertubuhan yang sangat radikal dan kritikal terhadap pemerentah. Lihat kajian
Judith Nagata, The Reflowering Malaysia Islam,
University British Colombia :Vancouver ,
1987. Lihat juga Dr Muhammad Nur Manuty,
Perception Of Social Change in
Cotemporary Malaysia: A Critical
Analysis Of ABIM Role And Imapct Among Muslim Youth. Tesis PhD, Temple
University, 1987.
[8]
Jangkamasa kempen adalah selama 15 hari, yang paling pendek setakat itu,
Rapat umum diharamkan atas sebab keselamatan dan hari pengundian dilakukan pada
hari Khamis untuk menyesuaikan dengan lima negeri yang bercuti pada hari
Jumaat. Ia telah mendapat protes dari DAP yang beranggapan bahawa ini akan
dijadikan tren untuk menjadikan hari Jumaat sebagai cuti di seluruh negara
kemudiannya. Diane K. Mauzy, “ The 1982 General Elections in Malaysia , A Mandate for Change?,” Asian Survey, Vol. XXIII, No. 4, April
1983, hlm. 497. Artikel yang sama termuat dalam Bruce Gale (ed.), Readings in Malaysian Politics. Petaling
Jaya: Pelanduk, 1986.
[9]
Jerry Bass, “, Malaysia
in 1982: A New Frontier”, Asian Survey,
Vol. XXIII, No. 2, February 1983, hlm. 195.
[10]
Diane K. Mauzy, “ The 1982 General Elections in Malaysia ” . hlm. 502.
[11] Sebelum masuk UMNO, Anwar Ibrahim telah
mengepalai badan bukan kerajaan dan parti politik untuk membantah pindaan Akta
Pertubuhan yang dikatakan cuba
menghadkan pergerakan pertubuhan di Malaysia terutama dari segi
mendapatkan sumber kewangan. Diane K. Mauzy, “ The 1982 General Elections in Malaysia ”,
hlm. 502.
[12] Perdana Menteri telah membuat lawatan ke
Negara-Negara Teluk dan Timbalan Perdana Menteri telah melawat Mesir dan Jordan .
Jerry Bass, “ Malaysia
in 1982” , hlm. 195. Lihat juga keseluruhan dasar luar Dr. Mahathir dalam tahun
1980-an dalam Chamil Wariya, Dasar Luar
Era Mahathir, Petaling Jaya: Fajar Bakti, 1989
[13] Lihat Azhar Yaakob, Strategi Dakwah Rasululah,
[14] Setelah PAS di perentah oleh golongan ulama,
mereka lebih banyak menumpukan kepada ceramah untuk merlaksanakan negara Islam,
hukum hudud dan perlaksanaan syariah. Dari
sudut penampilan, mulai era ini, pemakaian jubah serta serban menjadi fenomena
biasa pakaian aktivis PAS.
[15] Haris
Zalkapli, ‘ Wacana Baharu Gerakan Islam.‘, dalam Mohd Izani Mohd Zain, Demokrasi dan Dunia Islam : Perspektif Teori
dan Praktik, Penerbit Universiti Malaya : Kuala Lumpur , 2007, hlm. 352.
[16] Hampir semua
pengnalisis berpandangan bahawa kemasukan tokoh ABIM inilah yang menmyebabkan
PAS menjadi bertambah radikal dan bersifat islamik, lihat kajian Ahamd Zaki
Abdul Latif, Pemikiran Gerakan Islam Timur
Tengah Dalam Perkembangan Pemikiran Agama Dan Politik Masyarakat Melayu
1971-1998 .Tesis PhD, Jabatan Sejarah.:Universiti Malaya, 2003.
[17] Harun Taib, Kuasa Pemerintahan Islam, 1981,
Abdul Hadi Awang, Islam : Penyelesaian Masalah Umat dan Negara, Jika Islam Mentadbir 1984, Konsep Negara
Islam dan Matlamatnya 1986, Muhammad Akhir Yaacob dan Hailani Muji Tahir
menulis “ Islam dan Beberapa Persoalan Semasa 1983.
[18] Antara buku yang diterjemahkan
ialah Ke arah Sebuah Pemerentahan Islam oleh
Maududi 1981, Pemerintahan Islam oleh
Ayatullah Khomaini 1983, Mana Letaknya
Negara Islam karya A. Hashmy dari Indonesia turut menjadi rujukan ahli PAS.
[21] Dakwaan di buat oleh Abdul Hadi Awang dalam
wawancara dengan majalah Asiaweeks,
24 Ogos 1984. Lihat juga laporan Berita
Harian pada 3 Mac 1982,hlm.3, lihat juga Berita Harian, 12 September 1982,hlm.3.
[22] Pada November 1982, ADUN PAS, Wan
Mutalib Embong telah mengusulkan kepada
DUN Terengganu supaya membincangkan isu kafir mengkafir tetapi ditolak
oleh Adun UMNO dengan alasan tidak ada faedah. Lihat Utusan Malaysia , 7 November 1982.
[23] Tajuk asal yang dikemukakan ialah “ Ekonomi,
Hubungan Antarabangsa Dan Perubatan”, kemudian di pinda kepada Fatwa Hj Hadi sebelum di pinda kepada
tajuk tersebut, dipetik dalam Azhar Yaakob, Strategi
Dakwah Rasulullah, hlm.286.
[24] Pada 1982, dua orang pemimpin Dewan Pemuda PAS
Terengganu, Muhammad Jusuh dan Abdul Latif Mohammad telah ditahan bawah ISA
sebelum dikenakan akta kediaman terhad di Taiping. Pada 10 Julai 1984, tiga
lagi pemimpin Dewan Pemuda PAS ditahan ISA iaitu Abu Bakar Cik, Buniyamin Yakub
dan Muhammad Sabu.. Lihat Riduan Mohd
nor, Menggengam Bara, hlm.37.
[25] Lihat Riduan Mohd Nor, Mengengam Bara, hlm.39-40.
[26] Untuk bacaan lanjut sila lihat Utusan Malaysia, 24 November 1985.
[27] Antara buku-buku tersebut ialah Dewan
Ulama PAS Perseketuan, Syahid Memali dan
Penyelewangan Fakta, Dewan Ulama PAS: Kuala Lumpur, 1986, Nakhaei Ahmad,
Syuhada Memali: Pendakwah Bukan Penderhaka, GG Edar : Kuala Lumpur,
1986, Nik Abdul Aziz Nik Mat, Malaysia
Bukan Negara Fatwa, GG Edar: Kuala Lumpur: tt. Fadzil Noor, Jabatan Penerangan PAS Pusat, Percikan Shuhada, Jabatan Penerangan PAS
Pusat: Kuala Lumpur,tt.
[28] Terdapat sekurang-kurangnya tiga tuduhan dibuat keatas PAS iaitu
tindakan kafir mengkafir oleh PAS, kegiatan memulau dan kegiatan menghasut yang
dianggap memperalatkan agama, selain ancaman ajaran sesat. Tujuan kertas putih
yang bertajuk “Ancaman Kepada Perpaduan
Umat Islam Dan Keselamatan Negara” ini adalah untuk mendedahkan anasir yang
tidak bertanggungjawab kepada rakyat supaya rakyat mengentahui keadaan yang
sebenar serta menjadi tanggungjawab kerajaan membenteras segala kegiatan
seperti itu.
[29] Dari segi isu mengkafirkan kerajaan, ianya
mempunyai sejarahnya yang tersendiri dengan rujukannya. Sila lihat Mustafa
Hilmi. Pengkafiran Sesama Muslim: Akar
Historis Permasalahannya. Bandung :
Penerbit Pustaka, 1986.
[30] Haris
Zalkapli, ‘ Wacana Baharu Gerakan Islam’, hlm. 355.
[31] Syed Ahmad Hussein, ’ Politik Muslim dan
Demokrasi di Malaysia’ , hlm. 138.
[32] Haris Zalkapli, ’ Wacana Baharu Gerakan Islam’,
hlm. 354. Lihat juga ulasan
yang dikemukakan oleh Ibrahim Ahmad. Konflik UMNO-PAS Dalam Isu Islamisasi. Petaling Jaya: IBS Buku Sdn. Bhd, 1989.
[33] Diane
K. Mauzy and R.S. Milne, “ The Mahathir Administration in Malaysia ,” hlm. 635.
[34] Ia adalah dasar yang paling bersungguh yang pernah dihasilkan oleh
UMNO. Tindakan simbolik yang dilakukan termasuklah penggunaan salam, pembinaan
kompleks Islam, institusi pendidikan dan penyelidikan, persidangan antarabangsa,
program Islam di radio dan televisyen dan kursus untuk masyarakat awam. Program
yang lebih substantif juga digiatkan seperti penubuhan Universiti Islam
Antarabangsa, pengenalan sistem perbankan, insuran dan sekuriti Islam, pindaan
perlembagaan yang memberi lebih kuasa kepada pihak berkuasa Islam, reformasi
kepada pentadbiran mahkamah dan undang-undang Islam dan usaha bersungguh untuk
menyelaraskan pihak berkuasa Islam negeri.
[35] Bermula di pertengahan 1980-an, kerajaan Malaysia dengan program Islamisasinya telah cuba
untuk menambah undang-undang dan institusi dimana kesemuanya adalah untuk
meningkatkan peranan Islam dalam masyarakat, perkhidmatan awam dan swasta. Perdebatan dan
perlaksanaan hukum Islam sepanjang tahun 1980-an berlaku atas beberapa faktor
yang membabitkan faktor dalaman dan luaran. Proses memperteguhkan kesungguhan
pemerintah dalam melaksanakan dasar-dasar Islam tergambar jelas dalam Rancangan
Lima Tahun Malaysia. Dalam Rancangan Malaysia Kelima (1986-1990), pemerintah
telah menegaskan bahawa ia tidak akan mengabaikan nilai-nilai Islam. Di dalam
UMNO sendiri, selepas Dr. Mahathir menjadi Presiden UMNO, penegasannya dalam
mempromosi Islam tergambar jelas dalam Ucapan Dasar Presiden pada Perhimpunan
Agung UMNO ke 38 pada bulan September 1982 telah menegaskan tentang komitmen
pemerintah terhadap perlaksanaan nilai-nilai Islam di Malaysia.. Lihat
Kamarulnizam Abdullah, The
Politics os Islam in Contemporary Malaysia , hlm. 146
[36]
Team A mempunyai pemimpin seperti Dr. Mahathir, Ghaffar Baba dan Anwar Ibrahim. Manakala Team
B diketuai oleh Tengku Razaleigh, Musa Hitam dan Rais Yatim. Dalam persaingan ini
ianya juga digambarkan dengan banyak dalam majalah humor. Sila lihat Ronald Provencher, “ Covering
Malay Humor Magazines: Satire and Parody of Malaysian Political Dilemmas”, Crossroads, An Interdisciplinary Journal
of Southeast Asian Studies, General Issue, Vol. 5, No. 2, 1990, hlm. 1-25.
[37] Dr. Mahathir menewaskan
Tengku Razaleigh dengan 761 berbalas 718, manakala Ghaffar Baba mengalahkan
Musa Hitam dengan 739 berbalas 699. Untuk melihat konflik UMNO secara mendalam, sila lihat Shamsul A.B.
“The Battle Royal: 1987 UMNO Elections”, hlm. 170-188. Konsep nasionalisma
Melayu telah dihuraikan sendiri oleh Musa Hitam. Nasionalisma: Krisis dan Kematangan. Kuala Lumpur : Pelanduk Publications, 1986.
[38] A. Effendy Choire, Islam-Nasionalisme UMNO-PKB: Studi Komparasi
dan Diplomasi, Jakarta: Pensil-324. 2008, hlm. 163.
[39] K.
S. Nathan, ‘ Malaysia
in 1988, The Politics of Survival’, hlm. 129-139. Lihat juga Norazit Selat. Ekonomi dan Politik Melayu. Kuala Lumpur
: Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya,
1997.
[40] Kikue Hamayotsu, “ Islam and Nation Building
in Southeast Asia: Malaysia
and Indonesia
in Comparative Perspective”, Pacific
Affairs, Vol. 75, No. 3, Fall 2002, hlm. 364. Lihat juga Leete, Richard. Malaysia’s Demographic Transition: Rapid
Development, Culture and Politics. Kuala Lumpur :
Oxford University Press, 1996.
[41] Dr. Mahathir Mohammad, The Way Forward, Kertas kerja yang
dibentangkan dalam Majlis Perniagaan Malaysia, Kuala Lumpur, 28 Februari 1991.
Wawasan 2020 diperkenalkan setelah tamatnya Dasar Ekonomi Baru 1971-1990. Untuk
melihat lebih lanjut tentang keberkesanan Dasar Ekonomi Baru, sila lihat K.S.
Jomo, “ Whither Malaysia’s New Economic Policy?”, Pacific Affairs, Vol. 63, No. 4, Winter 1990-1991, hlm. 469-499.
Begitu juga isu reformasi kewangan dan penyesuaian kepada Dasar Ekonomi Baru,
rujuk Suresh Narayanan, “ Fiscal Reform in Malaysia , Behind a Successful
Experience”, Asian Survey, Vol. XXXVI,
No. 9, September 1996, hlm. 869-881. Untuk melihat keseluruhan konsep Wawasan
2020, sila rujuk Ahmad Sarji Abdul Hamid (ed.) Malaysia ’s Vision 2020 : Understanding the Concept,
Implications and Challenges.
Petaling Jaya : Pelanduk Publications, 1993.
[42] Walaupun kerajaan tidak melaksanakan hukum
hudud dalam pentadbiran, ia disandarkan kepada pelbagai hujah, antaranya konsep
tawassut (kesederhanaan) dan awlawiyyat (pengutamaan) yang disokong oleh
sarjana Islam sedunia. Antaranya Syed Hossein Nasr, Fazlur Rahman, Ismail
Faruqi, Sheikh Mohamad Ghazali, Yusuf Al-Qaradhawi dan Sheikh Azhar, Mohammad
Sayed Tantawi. Untuk menginstitusikan pemikiran Islam terutamanya berkaitan
dengan isu moral umat Islam dan juga menggerakkan dialog peradaban dan
keagamaan, maka Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) telah ditubuhkan. IKIM terlibat dalam
penganjuran Seminar, penerbitan dan juga dialog peradaban. Sila lihat Judith Nagata, “Ethnonationalism
versus Religious Transnationalism: Nation
Building and Islam in Malaysia ”, The Muslim World, Vol. LXXXVII, N0. 2,
April 1997, hlm. 141.
[43] Lihat Ahmad Zaki Abdul Latif, Pengaruh Gerakan Islam Timur Tengah Terhadap
Perkembangan Gerakan Islam Di Malaysia, 1971-2003, Tesis PhD, Jabatan
Sejarah, Universiti Malaya.
[44] Lihat Judith Nagata,
[45] Kepimpinan ulama dari segi politik
terutamanya di Kelantan dilakukan secara berterusan. Terutamanya berkaitan
dengan urusan agama. Pemimpin PAS masih banyak mempunyai imej kekampungan dan
kesederhanaan, dan pergaulan dan penglibatan mereka melalui kuliah subuh dan
maghrib masih berjalan dan mendapat sambutan. Inilah kekuatan dan jaringan
pengaruh PAS yang paling kental dan tidak pernah using dalam kehidupan
masyarakat Melayu Kelantan sejak sekian lama. Lihat Hussain Mohamed,
Pilihanraya Umum 1990. Lihat juga Mohamed Bakar, Ulama Pondok dan Politik
Kepartian di Malaysia, 1945-85, Malaysia Masa Kini, Persatuan Sejarah Malaysia,
Kuala Lumpur, 1985 dan penulis yang sama dalam Pondok, Pilihanraya dan
Pemerintahan di Kelantan dalam Nik Safiah dan Wan Abdul Kadir, Kelantan dalam Perspektif Sosio Budaya,
Siri Penerbitan Jabatan Pengajian Melayu, Bil. 3, Kuala Lumpur , Universiti Malaya, 1985.
[46]
Jamal Mohd Lokman Sulaiman, Biografi
Tuan Guru Dato’Haji Dato’ Nik Abdul Aziz: Seorang Ulama serta Ahli Politik Malaysia di Abad ke-20, Kuala Lumpur : Sulfa Press, 1999, hlm. 118.
[47]
Noraini Othman, Globalization, Islamic Resurgence, and State Autonomy.
hlm. 259.
[48] Nik
Aziz Nik Mat, Kelantan : Universiti
Politik Terbuka, Nilam Puri: Ma’ahad
ad-Dakwah Wal-Imamah, 1995, hlm. 236.
[49]
Mohamad Daud, Wan Mohd. Jamil dan Ramli Abdul Halim, Status Kelantan Pasti Berubah, Kota
Bharu: Urusetia Penerangan Kerajaan
Negeri Kelantan, 2000, hlm. 119-121.
[50] Nik Aziz Nik Mat, Ucapan dalam Majlis
Perasmian Tabung Serambi Mekkah, Lundang, 6 April 1991. Kuala Lumpur: PAS Pusat, 1991.
[51] Telah diluluskan oleh
kesemua 36 ahli Dewan Undangan Negeri Kelantan. Bil ini telah dibuat oleh satu
Jawatankuasa yang dipimpin oleh Ustaz Hadi Awang. Dua orang wakil rakyat UMNO
turut menyokong mengundi deraf ini. Undang-Undang Syariah ini telah menetapkan
beberapa kesalahan yang boleh dihukum hudud. Dalam Bahagian I telah memuatkan
kesalahan seperti sariqah (mencuri), hirabah (menyamun), zina, qazaf (menuduh
orang berzina), al-lian (tuduhan zina keatas isteri oleh suami), liwat,
musahaqah (lesbian), ittiyan almaitah, ittiyan albahimah, syurb (minum arak)
dan irtihad atau riddah. Bil ini juga memuatkan hukuman seperti qisas dan diyat
(hutang darah). Lihat juga
Mohammad Hashim Kamali, Islamic Law in
Malaysia: Issues and Developments, Kuala
Lumpur : Ilmiah Publishers, 2000.
[52] Surat yang dihantar oleh
Dr. Mahathir kepada Ustaz Nik Aziz Nik Mat bertarikh 15 Julai 1994. Diambil
dari Ahmad Lutfi Othman, Mahathir
Khianati Melayu, Batu
Caves : Penerbitan Pemuda,
1994, hlm. 169-170.
[53] Lihat Ismail Yusof, Pemikiran dan Perjuangan Islam Nik Abdul Aziz Nik Mat, 1964-2004,
Tesis PhD, Jabatan Sejarah, Universiti Malaya, 2009.
[54] Ibid,.
[55] Ibid,.
[56] Dr. Mahathir mengutuk tentang tatacara
dunia yang dikuasai oleh definisi Barat tentang demokrasi dan hak asasi
manusia. Dr. Mahathir mengakui bahawa hanya demokrasi yang sah sahaja dapat
diterima sebagai sistem pemerintahan yang sah. Tetapi apakah hanya ada satu
bentuk demokrasi atau ada hanya satu pakar sahaja yang dapat menafsirkannya.
Dr. Mahathir mengutuk apa yang dianggapnya sebagai kemunafikan Barat yang
meminggirkan prinsip-prinsip utama hak asasi, demokrasi dan keadilan demi
kepentingan sendiri. Lihat Mahathir Mohammad, A Muslim Perspective on the New World Order, UN Forty-Six Session,
New York September 24, 1991,Washington D.C: American Muslim Council, 1991, hlm.
7. Sikap Dr. Mahathir yang menyelar kemunafikan Barat dalam isu demokrasi
kerapkali juga menyentuh strategi politiknya dalam negara yang cuba
menghadkan demokrasi. Lihat Khoo Boo Teik. Paradoxes
of Mahathirism. Kuala
Lumpur : Oxford
University Press, 1995.
[57]
Kikue Hamayotsu, “ Islam and Nation Building in Southeast
Asia ” , hlm. 360.
[58] Krisis politik yang mempunyai kaitan
dengan ekonomi banyak dibicarakan oleh Edmund Terence Gomez terutama dalam
kaitan antara politik dan pegangannya dalam dunia korporat. Sila lihat Gomez,
E.T. UMNO’s Corporate Investments. Kuala Lumpur :
Forum, 1990; Gomez, E.T., Political
Business : Corporate Involvement of Malaysian Political Parties Townsville , Australia :
James Cook
University of North Queensland , 1994; Gomez, E.T. and K.S
Jomo. Malaysia ’s Political Economy : Politics, Patronage
and Profits Cambridge :Cambridge
University Press, 1997 dan Gomez, E.T. Money Politics in the Barisan Nasional. Kuala Lumpur : Forum,
1991.
[59] Telah berlaku satu perdebatan yang hebat
antara Dr. Mahathir dengan ulama bermula dengan tiga wanita Melayu yang
menyertai pertandingan ratu cantik di Selangor telah ditahan.[59] Begitu juga Mufti Sarawak telah memfatwakan
haram kepada lelaki yang menyertai kejohanan bina badan. Dr. Mahathir telah
mengkritik para ulama yang menumpukan perhatian kepada perkara kecil seperti
menyimpan janggut dan pakaian menutup aurat kepada wanita sedangkan sepatutnya
para ulama lebih menekankan kepada Islam yang moderat dan progresif. . James
Chin, “ Malaysia
in 1997, Mahathir’s Annus Horribilis”, hlm. 184-185.
[60] Terdapat penganalisis politik yang
berpendapat krisis politik Mahathir-Anwar telah bermula semenjak 1996 lagi. Dalam pertandingan
jawatan UMNO 1996, berlaku persaingan dalam jawatan Naib Presiden, Wanita dan
Pemuda UMNO dimana dalam pertandingan jawatan Ketua Wanita dan Ketua Pemuda
telah dimenangi oleh orang-orang Anwar iaitu Zaharah Sulaiman dan Ahmad Zahid
Hamidi. James Chin, Malaysia
in 1996, “ Mahathit-Anwar Bouts, UMNO Election, and Sarawak Surprise”, Asian Survey, Vol. XXXVII, No. 2,
February 1997, hlm. 182.
[61]
Ianya berlaku juga walaupun bermula bulan Mei 1997 Dr. Mahathir telah pergi bercuti selama dua bulan dan
memberikan jawatan Pemangku Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim. James Chin, Malaysia in
1997, Mahathir’s Annus Horribilis, hlm. 184. Untuk melihat perkembangan politik
di awal tahun 1998 dan bagaimana Dr. Mahathir mengukuhkan kedudukannya sebelum
mengambil tindakan untuk memecat Anwar Ibrahim, sila lihat Greg Felker, “
Malaysia in 1998, A Cornered Tiger Bares Its Claws”, Asian Survey, Vol. XXXIX, No. 1, January/February 1999, hlm. 43-54.
[62] Fathi Aris Omar. Patah Balek : Catatan Terpenting Reformasi. Petaling Jaya : SIRD, 2005 dan Wan Azizah
Wan Ismail. Suara Hati Reformasi. Kuala Lumpur : R
Publishing Services, 2003.
[63]
In-Won Hwang, ‘ Authoritarian and UMNO’s Factional Conflict’, hlm. 212. Lihat juga John Hilley, Malaysia : Mahathirism, Hegemony and the New Opposition. London :
Zed Books, 2001.
[64] Isu
ini telah dijelaskan dengan panjang lebar oleh Michael G. Peletz dalam Bab
mengenai nilai Asia dan bentuk baru jenayah.
Lihat Chapter Five, Producing Good Subjects, Asian Values and New Types of
Criminality, Michael G. Peletz, Islamic
Modern: Religion Courts and Cultural Politics in Malaysia, Princeton and
Oxford: Princeton U.P, 2002, hlm. 239-290.
[65] Lihat Mohd Fadhli Ghani, Dewan Pemuda PAS Dalam Era Bertindak,
Tesis MA, Jabatan Sains Politik, Universiti Kebangsaan Malaysia, 2003.
[66] Lihat Mohammad Redzuan Othman dan Shahruddin Baharuddin, ’ Islam Dan Politik Partisan: Peranan Badan
Bukan Kerajaan Dalam Politik Kepartian’, dalam Demokrasi Dan Islam di sunting Mohd Izani Mohd Zain, Kuala Lumpur ,Universiti
Malaya.
[67] Lihat Mohd Fadhli Ghani, Dewan Pemuda PAS Dalam Era Bertindak,
Tesis MA, Jabatan Sains Politik, Universiti Kebangsaan Malaysia, 2003.
[68] Lihat Azhar Yaakob, Strategi Dakwah Rasululah SAW,
[69] UPKN Terengganu, Perubahan Kerajaan Terengganu, UPKN Terengganu: Kuala
Terengganu,tt, hlm.4.
[70] YAO Souchou, “ After the Malay Dilemma:
The Modern Malay Subject and Cultural Logics of National Cosmopolitanism in Malaysia ”,
SOJOURN, Vol. 18, No. 2, 2003, hlm.
224-225. Lihat juga Meredith L. Weiss, “ The 1999 Malaysian General Elections,
Issues, Insults, and Irregularities” , Asian
Survey, Vol. XL, No. 3, May/June 2000, hlm. 420-422. Lihat juga Fan Yew
Teng. Anwar Saga : Malaysia on Trial. Selangor :
Genting Raya, 1999.
[71] Murray Hiebert ”A Single
Spark, FEER, 29 October 1998.
[72] Abdul Karim Abdullah. Melayu Hilang Keberanian? Suatu Polemik. Petaling Jaya: Pustaka
Budaya Agensi Sdn. Bhd., 1998. Walaupun BN telah menyapu bersih kerusi Parlimen
di 6 buah negeri dan mengekalkan kedudukan dua pertiga majoriti di Parlimen di
mana BN telah memenangi 148 kerusi Parlimen, namun UMNO dikatakan merosot dari
segi pencapaian kerusi berbanding dengan Pilihan raya 1995 dimana ianya
berkurangan dari 94 kepada 72 kerusi. Kawasan di mana orang Melayu adalah dua
pertiga pengundinya, UMNO cuma menerima 48.6 peratus undi berbanding dengan
60.8 peratus di kawasan yang sama pada tahun 1995. UMNO kehilangan sokongan
dari orang Melayu di beberapa negeri. Di Kelantan UMNO cuma memenangi 2 kerusi
dari 43 keseluruhannya dengan undi 39.13 peratus. Di Terengganu pula UMNO
kehilangan kerajaan apabila cuma menang 4 kerusi dengan undi keseluruhan 41.4
peratus. Manakala di Kedah, BN kehilangan 10 kerusi dengan cuma memenangi 24
kerusi.
[73] Vidhu Verma, Malaysia: State and Civil Society in Transition, Lynne Rienner
Publisher: Boulder , London , 2002, hlm. 113. Dicetak semula dalam
versi Malaysia ,
Vidhu Verma. Malaysia : State and Civil Society in Transition.
Petaling Jaya : Strategic Information Research Development SIRD, 2004.
[74]
John Funston, “Malaysia
“ hlm. 60
[75] Fealy 2003:45 Md. Shukri Shuib, ‘ Islamisasi dan
Demokrasi Dalam Politik Islam di Malaysia’, hlm. 226. Juga lihat Greg Fealy, ‘ Islam in Southeast Asia:
Domestic Pietism, Diplomacy and Security’, dalam Mark Beeson (ed.) Contemporary Southeast
Asia , Regional Dynamics, National Differnces. New York : Palgrave
Macmillan, 2004, hlm. 98-117.
[76] New Sunday Times, September 30, 2001.
[77] Wan Zahidi Wan Teh sebagai contohnya
menyatakan bahawa Malaysia
boleh dikategorikan sebagai negara Islam kerana ia telah memenuhi kriteria
sebuah negara Islam. Bagi beliau negara Islam mestilah memenuhi ciri-ciri
berikut. Pertamanya pemerintahan dan pertahanan wilayah berada ditangan orang
Islam dimana negara yang aman yang berada dibawah pengawasan orang Islam atau
dimana undang-undang Islam dilaksanakan oleh pemerintah Islam berdasarkan hukum
fiqh, lihat Wan Zahidi Wan Teh, Malaysia
Adalah Sebuah Negara Islam, Jabatan Hal Ehwal Khas, Kementerian Penerangan
Malaysia, 2001. Manakala Abdul Manaf Ahmad pula menghujahkan bahawa negara
Islam mestilah bersandarkan kepada ijtihad. Bagi beliau Malaysia telah memenuhi
syarat tersebut kerana Malaysia mengiktiraf Islam sebagai agama rasmi, Allah
s.w.t sebagai satu-satunya Tuhan yang layak disembah, terdapat seorang Perdana
Menteri yang mewakili rakyat dan perlaksanaan sistem syura apabila sistem
Parlimen diamalkan. Bagi beliau Malaysia adalah sebenarnya negara Islam dengan mempunyai
Perlembagaan yang tidak bertentangan dengan Islam. Lihat Abdul Manaf Hj. Ahmad,
Malaysia Negara Islam : Perlembagaan
Tidak Bercanggah Dengan Islam, Kuala Lumpur, Yayasan Dakwah Islamiah
Malaysia, 2000. Manakla cendikiawan UMNO, Nakhaie Hj. Ahmad pula membuat
analisa bahawa Malaysia telah mengiktiraf Islam secara rasminya sebagai agama
Persekutuan dan kerajaan secara konsisten telah bekerja untuk memastikan supaya
idealisma Islam dapat dicapai. Walaupun Malaysia dikatakan sebagai negara
yang mepunyai pelbagai budaya dan etnik,
kuasa sebenarnya adalah terletak ditangan orang Islam. Nilai-nilai Islam dapat
diperlihatkan dengan jelas di dalam politik, budaya, undang-undang dan ekonomi
walaupun terdapat banyak halangan dalam perlaksanaannya. Disamping itu sistem
demokrasi berparlimen yang dilaksanakan di Malaysia adalah mirip kepada konsep
Musyawarah seperti yang diperakui oleh Islam.. Lihat Nakhaie Ahmad, Kenegaraan Malaysia Dari Perspektif Islam,
Kuala Lumpur, Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia, 2000.
[78] Bridget Welsh melihat perdebatan ini
sebagai kelahiran social kontrak yang baru (emerging new social contract).
Bridget Welsh, Tears and Fears Tun Mahathir’s Last Hurrah, hlm. 152. Lihat juga Mohammad Abu
Bakar. Polemik Negara Islam dan
Pembudayaan Politik Malaysia. Selangor : INMIND, 2002.
[79] Mahathir Mohamad, ’ Malaysia Sebagai Sebuah Negara Islam dalam
buku Malaysia Sebagai Sebuah Negara
Islam dalam IKIM’, Kuala Lumpur : 2005, hlm.. 8
[80] Kerajaan juga
menganjurkan Persidangan Antarabangsa tentang Islam dan Politik yang telah
membariskan tokoh-tokoh akademik ternama dalam Politik Islam. Antara tokoh-tokoh tersebut ialah Dr.
Mohamed Fathi Osman (Islam, Human Rights and Democracy, Jacques Waardenburg
(Islamic Movements 1970-2000: A Descriptive Exploration), Mona Abaza (Tanwir,
Islamisation and the State in Egypt), Abdel Wahab el-Affendi (The Criminal
State, the Ethical State and The Third Option: Towards a New Theory of the
Modern Muslim State), Ahmet Davutoglu (Reassessment of the Experience of the
Islamic State: A Comparative Analysis of the Fundamental Change), Arif Jamal
(Politics of Islamic Movements with Special Reference to South Asia), Azyumardi
Azra (Politics of Islamic Movements with Special Reference to Southeast Asia),
Ziba Mir-Hosseini (The Islamic State in Iran: An Unfinished Project). Mohd
Hashim Kamali (The Islamic State: Its Concept, Origins and Characteristics),
and Mohd Khalid Masud (The Concept of an Islamic State). Sila Rujuk makalah dalam Kuala Lumpur International Forum on Islam,
19-21 julu 2002, Sheraton Imperial, Kuala Lumpur.
[81] Lihat Mohammad Redzuan Othman dan Shahruddin Baharuddin, ’ Islam Dan Politik Partisan: Peranan Badan
Bukan Kerajaan Dalam Politik Kepartian’, dalam Demokrasi Dan Islam di sunting Mohd Izani Mohd Zain, Kuala Lumpur,Universiti
Malaya.
[82] Banyak penulisan yang
menyentuh tentang politik Islam daripada kacamata yang berbeza terutama atas
justifikasi keselamatan selepas 11 September 2001. Mereka berpendapat pandangan politik Islam yang
ekstrem ini perlu diimbangi oleh golongan moderat Islam yang lebih majority
untuk mengelakkan daripada konflik di Asia Tenggara. Lihat tulisan Abuza, Z,
Tentacles of Terror: Al-Qaeda’s Southeast Asian Networks, Contemporary Southeast Asia 24(3);2002, hlm. 427-465 dan Abuza, Z, Militant Islam in Southeast Asia: Crucible
of Terror, Boulder, CO: Lynne Rienner, 2003. Begitu juga tulisan Gunaratna,
R. Inside Al Qaeda: Global Network of
Terror, New York : Columbia University
Press, 2002 dan Rabasa, A. M. Political
Islam in Southeast Asia: Moderates, Radicals and Terrorist, Adelphi Paper 358, London : International Institutes for
Strategic Studies, 2003.
[83] Hari
Singh, “ Malaysia ’s
National Security: Rhetoric and Substance” , Contemporary Southeast Asia 26, No. 1, 2004, hlm. 18.
[84] Justifikasi kerajaan untuk menarik balik
subsidi ini adalah kerana sekolah in menjadi pusat kepada propaganda anti
kerajaan dan tidak mengajar dan melatih pelajar kepada ajaran Islam
sebenar. Sekolah Agama Rakyat ini juga
dituduh sebagai pusat menyemai Islam militant dan juga merupakan akar umbi
kepada sokongan PAS. Lihat
Maznah Mohamad, “ Malaysia
in 2002: Bracing for a Post-Mahathir Future”,
hlm. 156.
[85] Lihat Azahar Yaakob, Strategi
Dakwah Rasululah SAW,
[86] Minit Mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat, 11
Mei 2005,hlm.5, dipetik dalam Azahar Yaakob, Strategi Dakwah Rasulullah, hlm.267.
[87] Penyata tahunan PAS 2001/2002, hlm.20.
[88] Rakan-rakan dalam
Barisan Alternatif berpandangan bahawa pemaparan dokumen tersebut kepada umum
adalah tidak sesuai dengan masanya kerana ianya menghampiri Pilihan Raya Umum
yang akan mempunyai risikonya. Dr.Wan Azizah selaku Presiden Keadilan sendiri
berpandangan ia akan melemahkan harapan untuk berjaya dalam pilihan raya akan
datang. DAP juga mengambil kesempatan untuk keluar dari BA dan memaparkan diri
sebagai pejuang kepada sekularisma di Malaysia. Lihat Dzulkifli Ahmad, Blind Spot: The Islamic State Debate, NEP and Other Issues, Kuala Lumpur : Harakah, 2007, hlm.. 136.
[89]
Ibid. hlm. 142-150.
[90] Lihat Norazlan Hadi Yaacob dan Shahruddin Baharuddin, Hubungan Pembangkang Islam Dan Bukan Islam
Di Malaysia, 1986-2008, Kertas Kerja yang dibentangkan dalam Seminar Antarabangsa
Islam Dalam Masyarakat Malaysia, Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 5-9 Oktober
2010.
[91] Bridget Welsh, “ Malaysia
at 50” , Curret History, 2005,
hlm.173-179.
[92] Lihat Mohammad Redzuan Othman, Azami
Zaharim dan Ahmad Azam Abdul Rahman, ‘ Persepsi Terhadap Pendekatan Islam
Hadhari dan Kekalahan Barisan Nasional Dalam Pilihan Raya Umum ke-12’ , dalam
Worran Kabul et. al. Politik Malaysia:
Lanskap Politik,Kota Kinabalu : ITM,2009, hlm. 445-463.
[93] Bermula tahun 2005, PAS telah mula merangka strategi dengan menegaskan
kembali dasar-dasar perjuangan PAS. Presiden PAS dalam Ucapan Dasar Muktamar
Tahunan PAS Kali ke 51 telah menggariskan Tujuh Paksi besar. Paksi 1: Perumusan
Visi dan Misi perjuangan yang berteraskan fikrah Islam yang somimah – jati dan
suci, yang diolah secara terkini. Paksi 2: Strategi parti dan pelan tindakan
yang realistic serta mampu menangani tuntutan- cabaran persaingan politik
semasa. Paksi 3: Kesepaduann dan gandingan kepemimpinan yang serasi dengan
konteks reality dan tahap perjuangan parti kini. Paksi 4: Pengembelingan
keiltizaman seluruh ahli yang mendukungi parjuangan dengan kejelasan fikrah
perjuangan parti. Paksi 5: Pemantapan pentarbiyahan dan latihan bagi
meningkatkan keterampilan yang menepati tuntutan dakwah- siasah perjuangan, Paksi
6: Pengurusan parti yang mantap dan organisasi yang bersedia untuk memanfaatkan
kaedah pengurusan mutakhir. Paksi 7: Program dakwah dan siasah yang melebarkan
sokongan yang merentasi semua kelompok dan segmen rakyat dan pengundi. Sila lihat Riduan Mohamad Nor, Abdul Hadi Awang. Murabbi, Ideologue, Pemimpin. Selangor: Jundi
Resources, 2009, hlm.204-203.
[94] Chandra Muzaffar menyebutkan kejayaan
Abdullah bergantung sepenuhnya kepada bagaimana caranya menukar kaedah Islam
yang dogmatic kepada pemahaman Islam yang lebih moden dan progresif terutamanya
isu-isu tentang Islam yang perlu diselesaikan seperti Undang-undang keluarga
Islam, kurikulum untuk pelajar Islam dan orientasi guru-guru Islam. Tadbir urus
yang baik atau good governance telah diharapkan untuk menjadi dasar kerajaan
terutamanya dalam memulihkan integriti beberapa institusi seperti kehakiman,
dewan perundangan dan perkhidmatan awam. Rakyat menuntut supaya penghapusan
rasuah yang dijanjikan dapat dilakukan dengan segera dengan mengujudkan Agensi Badan Pencegahan Rasuah yang bebas
dari eksekutif. Begitu juga dengan isu politik wang yang membarah perlu
dirombak supaya masyarakat yang lebih beretika dapat diujudkan. Tetapi dalam perlantikan pertama kabinet selepas
Pilihan raya umum ke 11, 2004, Abdullah Badawi masih mengekalkan kebanyakkan
pemimpin lama yang telah dikaitkan dengan pelbagai isu dalam zaman Dr.
Mahathir. Lihat Chandra Muzaffar, “ Malaysians Hope for Reform”, Far Eastern Economic Review, April 8,
2004, hlm. 24.
[95] Bridget Welsh sendiri telah menganalisa
beberapa kelemahan Abdullah Ahmad Badawi sebelum PRU ke-12 lagi apabila beliau
memberikan beberapa kelemahan seperti meningkatnya ketegangan etnik,
meningkatkan lagi kebergantungan kerajaan kepada sistem pernaungan dan
kelemahan daripada segi membuat keputusan. Bridget Welsh, “ Malaysia at 50” , Curret History, 2005, hlm.173-179. Lihat
juga Yahaya Ismail, Tsunami Politik Anti
Pak Lah, Kuala Lumpur: Usaha Teguh Sdn Bhd., 2008 dan S.H. Alattas, Gerhana Raja dan Malaysia Today, Kuala
Lumpur: JB News Media Network, 2008.
[96]
Lihat Azizan Ahmad, BN Menang
Dalam Kekalahan, Kuala Lumpur :
Arjuna Anggun Publication, 2009.
[97] Syed Serajul Islam, “ 2008 Elections and
the Political System of Malaysia: A Political Tsunami” , Asian Profile, Vol. 36, No. 3, June 2008, hlm. 267.
[98] Dzulkefly Ahmad, “ The Political Tsunami
Explained” , dalam Nathaniel Tan and John Lee,
Political Tsunami: An End to
Hegemony in Malaysia ?, Kuala Lumpur : Kinibooks,
2008, hlm. 29. Lihat juga Johan Saravanamuttu, “ Malaysia : Political Transformation
and Intrigue in an Election Year”, dalam Daljit Singh (ed.), Southeast Asian Affairs 2009, 2009, hlm.
175.
[99] Johan Saravanamuttu, “ Malaysia : Political Transformation
and Intrigue in an Election Year”, hlm. 176.
[100] Menurut kajian
yang dilakukan oleh Mohammad Redzuan Othman selepas dua bulan Pilihan raya Umum
ke-12 berdasarkan kajian yang melibatkan 3443 responden, 54.16 peratus
responden menolak pelaksanaan Islam Hadhari, manakala hanya 45.84 peratus
menerimanya. Mohammad Redzuan Othman, “
Pendekatan Islam Hadhari dan Pilihan Raya Umum ke 12”, hlm. 174. Matthias Chang
pula meletakkan segala kesalahan kepada Abdullah Ahmad Badawi terutamanya dari
segi kepimpinan dan ketegasnnya sebagai pemimpin, selain daripada masalah
peribadi beliau. Lihat Matthias
Chang, Will Barisan Nasional Survive
Beyond 2010, Kuala Lumpur :
21st Century Strategic Studies, 2008.
[101]
Farish A. Noor, Rest in Peace, Islam Hadhari,
http://blog.rest-in-peace-islam-hadari/
[102] Muhamad Nadzri dalam
analisisnya menyebutkan beberapa faktor kekuatan Anwar Ibrahim. Antaranya ialah
dirinya sebagai ideolog, berwibawa, berkarisma, popular dan berupaya memberikan
alternatif yang bermakna. Keduanya
pula ialah keupayaannya mengkoordinasi kekuatan dan strategi parti-parti
oposisi dalam menyaingi BN. Muhamad Nadzri Mohamed Noor, Politik Malaysia di Persimpangan: Praktik Politik dalam PRU 2008 dan
Kontemporari, Petaling Jaya: SIRD, 2009, hlm. 51.
[103]
hlm. 17.
[104] Neil Khor Jin Keong dan Khoo Kay Peng
dalam bukunya Non Sectarian Politics in
Malaysia telah memberikan beberapa faktor kenapa DAP berjaya di Pulau Pinang . Pertamanya ialah isu Ketua Menteri Pulau Pinang,
isu Hindraf, gerakan Anything But UMNO (ABU), isu Khairy Jamaluddin, serangan
Dr. Mahathir kepada Abdullah, faktor Anwar Ibrahim, kekacauan etnik dan agama
dan kelemahan dalam Gerakan sendiri sebagai sebuah parti. Neil Khor Jin Keong
dan Khoo Kay Peng, Non Sectarian Politics
in Malaysia: The Case of Parti Gerakan Rakyat Malaysia, Kuala Lumpur : Trafalgar Publishing House,
2008, hlm. 134-175.
[105] Parti Islam SeMalaysia, Menuju Negara Berkebajikan, Dokumen Manifesto PAS PRU 12, 2008. Lihat juga Johan Saravanamuttu, “ A
Tectonic Shift in Malaysian Politics” , dalam Ooi Kee Beng et. al., March 8, ISEAS: Singapore , hlm.
51.
[106] Lihat Wong Chin Huat dan James Chin, “ Malaysia Electoral Upheaval
”, Jurnal Of Democracy, Volume 20, No
3, July,2009.
[107] Lihat Kamaruddin Jaafar, Krisis Ketuanan Melayu, IKDAS: Kuala
Lumpur, 2010.
[108] Lihat Wan Abdul Rahman Wan Latif, Teori Domino : PRU 13 BN Tumbang,, Jundi Resoureces: Selangor,
2010.
Bahan Bacaan
Ahmad Zaki Abdul Latif, Pemikiran
Gerakan Islam Timur Tengah Dalam Perkembangan Pemikiran Agama Dan Politik
Masyarakat Melayu 1971-1998 .Tesis PhD, Jabatan Sejarah.:Universiti Malaya, 2003.
Abuza, Zachary, Militant
Islam in Southeast Asia : Crucible of Terror.
London : Lynne
Rienne Publishers Inc. 2003.
Ahmad Fauzi Abdul Hamid,“
Islam and Violence in Malaysia”, Singapore: S. Rajartnam School of
International Studies Singapore.2007.
Azahar Yaakub, Strategi
Dakwah Rasulullah Dalam Pembentukan Negara: Kajian Perlaksanaannya oleh Parti
Islam SeMalaysia, Tesis PhD Universiti Malaya, 2005
Barisan Alternatif, Kearah Malaysia Yang Adil, Manifesto Bersama Barisan Alternatif. Kuala Lumpur : Angkatan Edaran Enterprise , 1999.
Chandra Muzaffar,
Malaysians Hope for Reform, Far Eastern
Economic Review, April 8, 2004; 167
Chin, James, The 1995 Malaysian General Election,
Mahathir’s Last Triumph?, Asian Survey,
Vol. XXXVI, No. 4, April 1996.
_____________. Malaysia
in 1996, Mahathit-Anwar Bouts, UMNO Election, and Sarawak
Surprise, Asian Survey, Vol. XXXVII,
No. 2, February 1997.
_____________, Malaysia in 1997, Mahathir’s Annus
Horribilis, Asian Survey, Vol.
XXXVIII, No. 2, February 1998.
_____________, A New Balance: the Chinese Vote in the
1999 Malaysian General Election, South
East Asian Research, Vol. 8, No. 3, November 2000.
Diane K. Mauzy and R.S. Milne, “ The Mahathir
Administration in Malaysia
: Discipline Through Islam”, Pacific
Affairs, Vol. 56, No.4 1983/84, hlm. 631.
Funston, John. Malay Politics in Malaysia :
A Study of the United Malays National Organisation and Parti Islam, Kuala Lumpur : Heinemann
Asia, 1980
Funston, John, Challenge and Response in Malaysia :
The UMNO Crisis and the Mahathir Style’, Pacific
Review, 1,4. 1988.
Farish A. Noor, Blood, Sweat and Jihad: The
Radicalization of the Political Discourse of the Pan-Malaysian Islamic Party
(PAS) from 1982 Onwards, Contemporary Southeast Asia , A Journal of International and
Stretegic Affairs, Vol. 25, No. 2, August 2003.
Farish A. Noor, Blood, “ Sweat and Jihad: The
Radicalization of the Political Discourse of the Pan-Malaysian Islamic Party
(PAS) from 1982 Onwards” , Contemporary Southeast Asia , A Journal of International and Stretegic
Affairs, Vol. 25, No. 2, August 2004.
Hari Singh, “ Malaysia ’s National Security:
Rhetoric and Substance” , Contemporary
Southeast Asia 26, No. 1, 2004,
Hussain Mohamed, Pilihanraya Umum 1990: Budaya Politk
Orang Melayu Kelantan, Jurnal Sarjana,
1990.
Kamaruddin Jaffar, Pilihanraya 1999 dan Masa Depan Politik Malaysia. Kuala
Lumpur :
IKDAS, 2000.
K. S. Nathan, ‘ Malaysia in 1988, The Politics of
Survival’, hlm. 129-139. Lihat juga Norazit Selat. Ekonomi dan Politik Melayu.
Kuala Lumpur : Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya, 1997.
Kikue Hamayotsu, “ Islam and Nation
Building in Southeast Asia: Malaysia and Indonesia in Comparative
Perspective”, Pacific Affairs, Vol. 75, No. 3, Fall 2002, hlm. 364.
Khong Kim Hoong ‘Results of the 1986 Malaysian General
Election’, Review of Malaysian and
Indonesian Affairs, 20,2. Summer 1986: 186-215, 1986.
_______________. Malaysia ’s General Election, 1990:
Continuity, Change and Ethnic Politics. Research
Notes and Discussion Papers No. 74 , Singapore :
Institute Of Southeast Asian Studies, 1991.
Khadijah Md.
Khalid, “Voting for change? Islam and Personalized politics in 2004 general
election”, dalam Terence Gomez, Edmund (ed.). 2007. Politics in Malaysia :
The Malay Dimension. London :
Routledge, 2007.
________________. Malaysia in 2004: Abdullah Badawi
Defines his Leadership, Southeast Asian
Affairs 2005.
Mujahid Yusof Rawa . Wajah Baru Politik Malaysia . Selangor : Anbakri Publika, 2009.
Mohammad Abu Bakar. Polemik Negara Islam dan Pembudayaan Politik Malaysia. Selangor :
INMIND, 2002.
Mohammad Agus Yusof, Politik Kelantan Selepas Pilihanraya Umum
1990. Bangi: Institut Alam dan Tamadun Melayu, UKM, 1991.
Mohd Fadhli Ghani, PAS dan Tahalul
Siasi Dalam Masyarakat Plural Di Malaysia, kertas kerja bengkel Tarbiyah
anjuran alumni 2002, Akademi Pengajian Islam, 10 Mac 2003,
Muhamad Nadzri Mohamed Noor, Politik
Malaysia di Persimpangan: Praktik Politik dalam PRU 2008 dan Kontemporari,
Petaling Jaya: SIRD, 2009
Mohd Izani Mohd Zain, Demokrasi dan Dunia Islam : Perspektif Teori dan Praktik, Penerbit
Universiti Malaya : Kuala Lumpur, 2007
Mohammad Redzuan Othman dan Shahruddin Baharuddin,
’ Islam Dan Politik Partisan:
Peranan Badan Bukan Kerajaan Dalam Politik Kepartian’, dalam Demokrasi Dan Islam di sunting Mohd
Izani Mohd Zain, Kuala Lumpur,Universiti Malaya.
Mohammad Redzuan Othman, Azami Zaharim dan Ahmad
Azam Abdul Rahman, ‘ Persepsi Terhadap Pendekatan Islam Hadhari dan Kekalahan
Barisan Nasional Dalam Pilihan Raya Umum ke-12’ , dalam Worran Kabul et. al. Politik
Malaysia : Lanskap Politik,Kota Kinabalu : ITM,2009,
Muhammad Nur Manuty, Perception Of Social Change
in Cotemporary Malaysia: A Critical Analysis Of ABIM Role And Imapct Among
Muslim Youth. Tesis PhD, Temple University, 1987.
Nathaniel Tan and John Lee, Political
Tsunami: An End to Hegemony in Malaysia ?,
Kuala Lumpur :
Kinibooks, 2008
Nagata, J. 1980. “ Religious Ideology and Social
Change: The Islamic Revival in Malaysia ,”.
Pacific Affairs, 53: 3: Fall 1980: 405-439.
Nagata, The Reflowering Malaysia Islam, University British Colombia :Vancouver ,
1987.
Norazlan Hadi Yaacob dan Shahruddin Baharuddin, Hubungan Pembangkang Islam Dan Bukan Islam
Di Malaysia, 1986-2008, Kertas Kerja yang dibentangkan dalam Seminar
Antarabangsa Islam Dalam Masyarakat Malaysia, Universiti Malaya, Kuala Lumpur,
5-9 Oktober 2010.
Ooi Kee Beng et. al.,
March 8, ISEAS: Singapore ,2009
Parti Islam SeMalaysia, Menuju Negara
Berkebajikan, Dokumen Manifesto PAS PRU 12, 2008.
Riduan M. Nor, Mengenggam
Bara : Menelusuri Perjuangan 50 Tahun Dewan Pemuda PAS Pusat dan Kezaliman ISA,
Kuala Lumpur: Penerbitan Ahnaf, 2003.
Safie Ibrahim, The Islamic Party Of Malaysia : Its Formative Stages and
Ideology. Nuawi Ismail: Pasir Putih, 1981,
Syed Ahmad Hussein,’ Politik Muslim dan Demokrasi di
Malaysia : Anjakan, Pertemuan dan Landasan Baharu Dalam Persaingan Politik,’
dalam Mohd Izani Mohd Zain, Demokrasi dan
Dunia Islam : Perspektif Teori dan Praktik, Penerbit Universiti Malaya : Kuala Lumpur , 2007.
Stark, Jan, “ The Islamic Debate in Malaysia : The Unfinished Project”, South East Asia Research, 11, 2, n.d.
____________. “ Constructing an Islamic Model in Two
Malaysian States: PAS Rule in Kelantan and Terengganu.”, SOJOURN
Vol. 19, No. 1, 2004.
Sothi Rachagan, S. ‘The 1986 Parliamentary Elections
in Peninsular Malaysia ’, in Institute of Southeast Asian
Studies, Southeast Asian Affairs Singapore :
ISEAS, 1987.
Shamsul A.B.
‘The Battle Royal: The UMNO Elections of 1987, in Institute
of Southeast Asian Studies, Southeast Asian Affairs, Singapore :
ISEAS. 1988.
_______________., “Religion and Ethnic Politics in Malaysia ”, in C. Keyes, L. Kendall and H.
Hardcore (eds.) Asian Visions of
Authority: Religion and the Modern States of East and Southeast Asia, Honolulu : University
of Hawaii Press, 1994
Shanti Nair, Islam in Malaysian Foreign Policy, London and Singapore :
Routledge and ISEAS, 1997, hlm. 112.
Tan Chee
Beng, “ The 1986 Election and Ethnic Relations” , Aliran Monthly September/October, 1986.
Welsh, B., “ Attitudes Toward Democracy in Malaysia ,
Challenges to the Regime?”, Asian Survey,
Vol. XXXVI, No. 9, September 1996.
_________.” Real Change? Electoral Behavior in the
Reformasi Era”, dalam Edmund Terence Gomez
(ed.), The State of Malaysia : Ethnicity, Equity and Reform, London : Routledge Curzon,
2004.
_______________, “ Malaysia in 2004, Out of Mahathir’s
Shadow?”, Asian Survey, Vol. XLV, No.
1, January/February 2005.
Weiss, Meredith L. “ The 1999 Malaysian General
Elections, Issues, Insults, and Irregularities”, Asian Survey, Vol. XL, No. 3, May/June 2000.
Zulkifli
Sulong, Politik Abad ke 21 : Perubahan Ataupun Harapan Palsu. Selangor :
The Malaysian Insider. 2009
No comments:
Post a Comment